Ez az utolsó témahét
kicsit felborzolta a kedélyeket. Igen, a téma nem egyszerű, az emberek többsége
szereti a homokba dugni a fejét, ha ez szóba kerül. Egy biztos, nem lehet róla
érzelemmentesen beszélni. Bevallom, kicsit féltem a témától, de rájöttem, hogy
igen, nekünk andragógusoknak is foglalkozni kell vele, mivel, ha máskor esetleg
nem is, de távoktatás, vagy e-learning képzés kapcsán találhatjuk magunkat olyan
szituációban, amikor mérlegelnünk kell, hogy egy képzés valóban
akadálymentes-e.
Az elmúlt héten sokat
beszéltünk az integrációról és annak szükségéről. Én továbbra is azon az
állásponton vagyok, ha fogyatékosságuk engedi (nem súlyos értelmi fogyatékosságról
van szó), akkor igenis kis módosításokkal és segítséggel meg kell nekik is adni
az esélyt egy „normális” élethez. (Persze mi a normális?) Egy dolgot, azonban
múltkor nem említettem, ami szintén fontos szempont ebben a folyamatban. A
másik fél is akarja az integrációt, ne csak mi. El kell fogadni, ha ő jobban
érzi magát a saját közösségében és kerüli az emberek társaságát. Nekik is
vannak érzelmeik, érzéseik, személyiségük és akaratuk. Csupán a sajátosságuk
miatt különböznek a többi embertől egy kicsit.
Azt gondoltam, hogy az
utolsó bejegyzésben megnézem akadálymentesítés szempontjából az oktatást.
Kezdjük talán a valós világgal. Az intézmények Pedagógiai Programjában
szerepelnek a fogyatékos diákok is. Más kérdés, hogy ettől valóban
felkészültek-e ilyen diákok fogadására. A legtöbb, főleg régebben épített
intézmény egyáltalán nem akadálymentes, ami biztosítaná az egyenlő esélyű
hozzáférést.
4. § h) egyenlő esélyű hozzáférés:
ha) a
szolgáltatás egyenlő eséllyel hozzáférhető akkor, ha igénybevétele - az igénybe
vevő állapotának megfelelő önállósággal - mindenki, különösen a mozgási,
látási, hallási, mentális és kommunikációs funkciókban sérült emberek számára
akadálymentes, kiszámítható, értelmezhető és érzékelhető,
hb) az
épület egyenlő eséllyel hozzáférhető, ha mindenki, különösen a mozgási, látási,
hallási, mentális és kommunikációs funkciókban sérült emberek számára
megközelíthető, a nyilvánosság számára nyitva álló része bejárható,
vészhelyzetben biztonsággal elhagyható, valamint az épületben a tárgyak,
berendezések mindenki számára rendeltetésszerűen használhatók,
hc) az
információ egyenlő eséllyel hozzáférhető akkor, ha az mindenki, különösen a
mozgási, látási, hallási, mentális és kommunikációs funkciókban sérült emberek
számára kiszámítható, értelmezhető és érzékelhető, az ahhoz való hozzájutás
pedig az igénybe vevő számára akadálymentes. (1998. évi XXVI. Törvény a fogyatékos személyek jogairól
és esélyegyenlőségük biztosításáról)
Sokszor már az
intézetbe jutás is komoly kihívás, mivel kevés vagy egyáltalán nincs olyan
tömegközlekedési eszköz, ami egy mozgáskorlátozott ember közlekedését segítené.
De a vakok és gyengén látók sincsenek könnyebb helyzetben, mivel gyakran
életveszélyes nekik átjutni az út túloldalára. Főleg a régi építésű épületek
átalakítása nagyon nehéz, mivel az épület adottságait nem minden esetben lehet
változtatni. Ilyenkor láthatunk életveszélyesen meredek rámpákat a lépcsőknél. Ez
talán csak a jó szándékot (vagy a törvényi előírásnak való megfelelést)
mutatja. Igen, van rámpa, csak azt gyakorlatilag nem lehet használni. Ugyan így
az épületek belseje sem megfelelő: lépcsők, szűk folyosók, küszöbök.
Tapasztalatom szerint a legtöbb helyen akadálymentesítés címszó alatt a
bejárathoz kerül egy rámpa és esetleg néhány ajtó mellé Braille írással kiírják
a terem nevét. Ezektől azonban még nem akadálymentes egy intézmény. Szerencsére
a most épülő épületeknél ezeket a szempontokat már figyelembe veszik (universal
design) „Az akadálymentesség (accessibility) ma már az eredeti értelmezésnél
sokkal tágabb fogalom. Épület esetében pl. azt jelenti, hogy az mindenki
számára akadálymentesen megközelíthető, bejárható és vészhelyzetben
biztonsággal elhagyható legyen. Jelenti ugyanakkor azt is, hogy az ilyen
épületben a tárgyak, berendezések és szolgáltatások mindenki számára egyformán
használhatóak. Akár épület, akár számítógép, akár tájékoztató tábla, azaz
bármilyen információt közlő eszköz esetében azt is jelenti, hogy a
szolgáltatott információ mindenki számára érzékelhető (észlelhető) és érthető
legyen, tehát az információnak látható, hallható és tapintható formában is meg
kell jelennie. Ez magával hozza azt az igényt, hogy az általában közérdekű
információk legyenek tömörek, könnyen felismerhetők és értelmezhetők, továbbá
egyszerű eljárással lehessen azokat a felhasználóhoz eljuttatni. Az
akadálymentesség tehát semmiképpen sem korlátozódhat az épületek külső és belső
megközelítésére, bejárhatóságára, használhatóságra, még akkor sem, ha itt az
épület fogalmán nem egyetlen épületet, hanem az épített környezet általános
célú, nyilvános, közhasználatú részeit is értjük.” http://www.e-epites.hu/802
A sikeres tanulás
érdekében a tananyagnak is akadálymentesnek kellene lennie. Figyelembe kellene
venni, hogy adott hallgatónak milyen segédeszközre van szükség, és jó, ha
ezeket az oktató is ismeri. Az óra menetét is át kell gondolni, mivel lehet,
hogy nem csak szöveges tartalmakat tud az oktató közölni, hanem szükség van
látható és hallható, vagy azokat magyarázó kiegészítő anyagokra is. Ez, azért
gondolom, nem okozhatna gondot, mivel egy jó tanár többféle szemléltetőeszközt
is alkalmaz az órán, így azokat csak ki kellene egészítenie. Persze itt megint
beszélhetnénk a hozzáállásról.
Az előadáson elhangzott
néhány IKT segédeszköz, melyeket fogyatékosok használhatnak tanulás során. Ezek
valóban jó dolgok, csak sajnos mivel nem lehet őket tömeggyártásban készíteni
elég drágák is. Így nem mindenki tud élni a technika nyújtotta lehetőségekkel.
Ezek könnyebb hozzáférését az Európai Parlament is megfogalmazta:
„A
személyek szabad mozgása és akadálymentes szolgáltatások
30. Felhívja
a Bizottságot és a tagállamokat, hogy e technológiákhoz való gyorsabb
hozzáférés útjában álló akadályok megszüntetésére irányuló, árak csökkentését
is tartalmazó különféle stratégiák révén növeljék a szolgáltatások
elérhetőségét, beleértve az Európa 2020 stratégia célkitűzéseinek elérése
érdekében tervezett legfontosabb kezdeményezéseket is;
37. Hangsúlyozza,
hogy nem alakulhatnak ki innovatív és tudásalapú gazdaságok a fogyatékossággal
élő emberek számára hozzáférhető, kötelező jogszabályokkal bevezetett tartalmak
és formák nélkül; ilyenek például a vak emberek számára hozzáférhető honlapok,
valamint feliratos tartalmak a hallássérültek számára – ideértve a tömegkommunikációs
szolgáltatásokat –, valamint a jelnyelvet használók számára online
szolgáltatások, okostelefon-alkalmazások és a tömegtájékoztatási eszközökön
elérhető érintőképernyős és hangos támogatások.” http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+REPORT+A7-2011-0263+0+DOC+XML+V0//HU
Néhány fogyatékosok
által használt eszköz:
- Fejegér: Az eszköz lehetővé teszi, hogy az egérmozgásokat szemmozgással vezérelje a felhasználó a kéz használata nélkül. A kattintás a szem rajtatartásával történik. Jó fejkontroll, illetve jól kontrollált szemmozgások esetén új lehetőség súlyosan mozgáskorlátozott számítógép-használóknak.
- Fejpálca: felső végtagok súlyos mozgáskorlátozottsága esetén lehet jól alkalmazni. A fejre rögzítve mutatásra, kommunikátorral, számítógéppel való kommunikációra, abba eszközt helyezve bármilyen más feladatra használható (festés, írás, rajzolás, vágás, fűzés stb.).
- Képernyőolvasó szoftver: Látásukban korlátozott emberek hallás útján használhatják számítógépüket. Az NVDA képernyőolvasó ingyenesen letölthető. http://www.serultek.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=1521&Itemid=2
- Beszédmester – beszédterápiás szoftver: Ez az Oktatási Minisztérium támogatásával létrehozott számítógéppel segített beszédjavítás – terápiára és olvasásfejlesztésre alkalmas eszköz. Ez egy olyan önműködő (gépi) beszédfelismerésen alapuló vizuális beszéd – kiértékelést valósít meg, mely hatékonyan támogatja a hallássérült gyerekeket az érthető beszédartikuláció elsajátításában. A szoftver ingyenesen letölthető: http://www.inf.u-szeged.hu/beszedmester/
- Varázsbetű programcsalád: A Varázsbetűt használó gyerekek szóolvasási képessége, szövegértése, vizuális észlelése fejlődik, nő az olvasás sebessége. A gyakorlatok javítják az olvasási pontosságot, a koncentrációs készséget, növelik a szókincset, fejlesztik az irányfelismerést és a finommozgást, ezeknek a képességeknek a fejlesztése elengedhetetlen a diszlexia legyőzéséhez.
A másik kurzus kapcsán
már írtam bejegyzést arról, hogy milyen felhasználói szokásokat kell figyelembe
venni, egy e-learninges vagy távoktatásos tananyag kidolgozása során. Szégyellem,
de akkor a fogyatékosokra nem gondoltam. Kíváncsi lennék, hogy az ezekre az
oktatási módokra kidolgozott tananyagok mennyire akadálymentesek. Vagy az
akadálymentesítés el lenne intézve a gyengén látók számára választható nagyobb
betűmérettel? Az oldalak könnyen átláthatóak és egyértelműek? Fejegérrel is
lehetne boldogulni az oldalakon? Érdemes lenne néhány anyagot e szempontból is
megnézni. A nyílt oktatási forma egy jó lehetőség lehetne a fogyatékos emberek
számára tanulás céljából. Az angliai Open University-n évente több mint 12.000 fogyatékossággal
élő hallgató tanul. (Az általam említett – előző témahét bejegyzése - nyílt
oktatással foglalkozó intézmények közül ők emelték ki egyedül ezt a szempontot
is.) Ők kizárólag távoktatással
foglalkoznak. Azok az intézmények, akik rendelkeznek virtuális osztálytermekkel
is, szintén jó lehetőséget nyújthatnak tanulás terén a fogyatékkal élőknek.
Élni kellene az
internet nyújtotta lehetőségekkel, melyek segítségével a határok és korlátok is
eltűntethetők és egyenlő esélyekkel kezdhetné mindenki legalább a tanulást.
Kedves Timi!
VálaszTörlésJó, hogy írtál a Varázsbetűről és a Beszédmesterről - én eddig még nem ismertem őket.
Az meg eléggé elgondolkoztató, hogy az Open University-n mennyien tanulnak fogyatékossággal élők. Lenne hova fejlődni.
Kedves Bálint, ezeket eddig én sem ismertem. Pedig, ahogy utánanéztem, szerintem ezeket bárki használhatja gyakorlás és fejlesztés céljából. Lehet, hogy a már rendelkezésre álló eszközöket kellene csak egy kicsit átdolgozni, fejleszteni és használhatóvá válna mindenki számára? Ez lehet, hogy költséghatékonyabb lenne, mint újakat kifejleszteni.
VálaszTörlés