2012. május 6., vasárnap

Motiválás, aktivizálás, megerősítés. Feladatrendszerek elektronikus környezetben


E heti csoportfeladatunkat Földes Krisztával, Sörös Barbarával és Vargyas Bálinttal készítettük el közösen.
A feladat:
Képzeljék el, hogy egy cég vezetősége lehetőséget ad arra, hogy oktatási menedzserként bemutassák egy távoktatási kurzus és egy konnektivista kurzus közötti különbséget, mert a cég döntéshelyzetben van, hogy a belső képzésében melyiket válassza. (Valamelyiket biztosan fogja) A két képzési formában az összehasonlítást az oktatási folyamatban jellemző motiválás, aktivizálás és megerősítés hármas egysége, illetve a folyamatra jellemző tevékenységelemek, feladatrendszerek alapján, ezek bemutatásával kell elvégezni.
Mindkét tanulási formánál egyaránt alkalmazhatóak új és kreatív eszközök, alkalmazások, amelyek megkönnyítik a hallgatók munka melletti tanulását.
Ajánlatos kiemelni, hogy a szabad időbeosztás miatt mindenképpen pozitív, hogy ezeket az oktatási formákat vették számításba. Jó dolog, hogy a tanulásra nem szükséges nagyobb összegeket fordítani, hiszen mindegyik esetben az otthoni internetes és számítógépes lehetőségre épít az oktatás. (előnyként hozható fel, hogy nem kell tananyagok nyomtatására időt és pénzt fordítani, valamint tantermek bérléséért sem kell fizetni.)
A következő ppt-t készítettük:




Két táblázatot készítettünk, melyben mindkét képzés előnyeit és hátrányait soroltuk fel a megadott szempontok szerint.
Távoktatás
Előnyök
Hátrányok
Motiválás
előre ismertetett tevékenységek elvégzése megadott határidőre;
tanulásszervezési módszerek változatossága;
nem túl változatos tevékenységek,
közösségi húzóerő hiánya
Aktivizálás
a rendszer folyamatosan naplózza a tevékenységet; konkrét mérhető kimenet
menet közben nem lehet tevékenységet váltani a determinált környezet miatt,
kisebb leterheltség
Megerősítés
modulok közötti folyamatos visszacsatolás, konkrét mérhető kimenet
rögzült elvárások, tanulástörténet miatt, a külső megerősítéshez szokottság és ez itt hiányzik
Tevékenységelemek
önirányító tanulás szükséges, egyéni tanulás
közösségi élmény hiánya
Feladatrendszerek
előre beépített feladatok; gyakorlati ismeretek alkalmazása, előre adott keretrendszerben tanulnak a dolgozók
variálhatóság hiánya


Konnektivizmus
Előnyök
Hátrányok
Motiváció
változatos eszközhasználat és tevékenység, különböző alkalmazások, közös tudás építése
berögzült tanulási szokások levetkőzésének nehézsége, eredménye nem látható rögtön, magas a lemorzsolódás veszélye
Aktivizálás
a csoport húzóereje,
erősíti a csapatszellemet - hálózatosodás
tartalommegosztásban való járatlanság attól való idegenkedés, IKT ismeret nem megfelelő minősége,

időben nagy leterheltség (A képzés munkaidőben vagy azon túl végezendő?)
Megerősítés
a csoport állandó visszajelzést ad a munkánkról, külső személytől kapott inspiráló megjegyzés
domináns csoporttagok negatív visszajelzései elbizonytalaníthatnak
Tevékenységelemek
hálózati munka,
nem kell külön eszközrendszerre költeni, mert a web2-es alkalmazások adottak és ingyenesen elérhetők
áttekinthetetlen információtömeg, állandó lemaradástól való félelem
Feladatrendszerek
gyakorlati tudás önálló alkalmazása
előzetes eligazítás hiányában a gyakorlati alkalmazás bizonytalansága


A feladatot úgy próbáltuk megközelíteni, hogy a cégvezető egy pártatlan reális képet kapjon mindkét képzési formáról.
Céges képzésnél a motivációt különösen fontosnak tartom, mivel itt csak a belső motivációra nem lehet építeni. A motivációt a tartalom, vagy tevékenység által tudjuk növelni. Változatos, izgalmas tevékenységekre van szükségünk, hogy magas motivációt érjünk el. A magas motivációt viszont folyamatosan nem tudjuk tartani, ezért is kell a változatosság. A nem kedvelt tartalmakat nem lehet kihagyni, de ha egy érdekesebb téma kerül előtérbe, akkor a kevésbé érdekélt témák sem olyan „ellenségesek”.
A cég érdeke, hogy a képzés során munkatársaik aktívan részt vegyenek a tanulási folyamatban. Ez szorosan összefügg a motivációval is. Ha motiváltak vagyunk, akkor aktívak leszünk a tanulási folyamatban is. A nem hagyományos oktatási formáknál azért fontos a tanulásszervezés, mivel menet közben már nagyon nehéz tevékenységet váltani. Fontos kiemelni, hogy ezeken a képzéseken akkor lesznek sikeresek a hallgatók, ha rendelkeznek önálló és önszabályozó tanulással.
A megerősítés nagyon fontos a tanulási folyamatban. A hagyományos oktatásban már megszoktuk, hogy megerősítést csak a pedagógustól kaphatunk. Távoktatásnál és egy konnektivista csoportban viszont kaphatunk visszajelzést külső tagoktól és társaktól is. Kérdés az, hogy egy céges belső képzésre, mennyire engednének be külső hozzászólókat, szemlélőket (Pl.: egy konnektivista csoportba)  
Távoktatásnál a visszacsatolás egy előre megfontolt, megtervezett tevékenység. Kérdés az, hogy ki dönti el, hol legyenek visszacsatolási pontok. Ez valóban megegyezik minden esetben, a tanuló igényeivel? Mindenképpen egy olyan környezetet kell kialakítani, ahol a tanuló bártan bármikor kérhet visszacsatolást. Egy konnektivista csoportban állandó visszajelzést kapnak a résztvevők, kommentek, blogbejegyzések formájában. A résztvevők folyamatos visszajelzést kapnak munkájukról. 
A távoktatásnál előre beépített feladatok vannak, amiken keresztül gyakorlati ismereteit próbálhatja ki. A feladatoknak minden esetben meg kell felelni a didaktikai funkcióknak (kiegészítés, jártasságok kiterjesztése, ismeretek, jártasságok megszilárdítása).távoktatásnál csak úgy tudunk belenyúlni a folyamatokba, ha a feladatrendszerek manipulatívak. Amennyiben a cég egy kész képzést vásárol meg, sok beleszólása nincs, annak kialakításába. Amennyiben ő rendeli meg a kurzust, a cégre szabottan alakítható a folyamat, viszont anyagilag lehet, hogy nem érné meg. A konnektivizmusnál adottak az ingyenesen alkalmazható web2-es eszközök, viszont a feladatok hétről, hétre ugyanaz (blog, komment, twitter; külön feladat webinárium készítés, fogalomtérkép és közös dokumentum szerkesztés)
Egy cégvezetőnek véleményem szerint a következő szempontokat is figyelembe kellene vennie a megfelelő kurzus kiválasztásánál:
·         Mekkora költségvetés áll rendelkezésre a képzés megtartására?
·         Hány munkatársat érintene?
·         Vezetők is részt vennének rajta vagy csak beosztottak?
·         Beépíthető-e a munkába a kurzussal való foglalkozás, vagy szigorúan munkaidőn túl lehet vele csak foglalkozni?
·         Milyen témában szeretnék tartani?
·         Szükséges végzettséget igazoló dokumentum?




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése