E heti
csoportfeladatunkat Földes Krisztával, Sörös Barbarával és Vargyas Bálinttal
készítettük el közösen.
A
feladat:
Képzeljék
el, hogy egy cég vezetősége lehetőséget ad arra, hogy oktatási menedzserként
bemutassák egy távoktatási kurzus és egy konnektivista kurzus közötti
különbséget, mert a cég döntéshelyzetben van, hogy a belső képzésében melyiket
válassza. (Valamelyiket biztosan fogja) A két képzési formában az
összehasonlítást az oktatási folyamatban jellemző motiválás, aktivizálás és
megerősítés hármas egysége, illetve a folyamatra jellemző tevékenységelemek,
feladatrendszerek alapján, ezek bemutatásával kell elvégezni.
Mindkét tanulási formánál
egyaránt alkalmazhatóak új és kreatív eszközök, alkalmazások, amelyek
megkönnyítik a hallgatók munka melletti tanulását.
Ajánlatos kiemelni, hogy a
szabad időbeosztás miatt mindenképpen pozitív, hogy ezeket az oktatási formákat
vették számításba. Jó dolog, hogy a tanulásra nem szükséges nagyobb összegeket
fordítani, hiszen mindegyik esetben az otthoni internetes és számítógépes
lehetőségre épít az oktatás. (előnyként hozható fel, hogy nem kell tananyagok
nyomtatására időt és pénzt fordítani, valamint tantermek bérléséért sem kell
fizetni.)
A következő ppt-t készítettük:
Két táblázatot készítettünk, melyben mindkét képzés előnyeit és hátrányait soroltuk fel a megadott szempontok szerint.
Távoktatás
|
Előnyök
|
Hátrányok
|
Motiválás
|
előre ismertetett
tevékenységek elvégzése megadott határidőre;
tanulásszervezési módszerek változatossága;
|
nem túl változatos
tevékenységek,
közösségi húzóerő hiánya
|
Aktivizálás
|
a rendszer folyamatosan naplózza a tevékenységet; konkrét mérhető kimenet
|
menet közben nem lehet
tevékenységet váltani a determinált környezet miatt,
kisebb leterheltség
|
Megerősítés
|
modulok közötti
folyamatos visszacsatolás, konkrét mérhető kimenet
|
rögzült elvárások, tanulástörténet miatt, a külső megerősítéshez
szokottság és ez itt hiányzik
|
Tevékenységelemek
|
önirányító tanulás
szükséges, egyéni tanulás
|
közösségi élmény hiánya
|
Feladatrendszerek
|
előre beépített feladatok; gyakorlati ismeretek alkalmazása, előre adott
keretrendszerben tanulnak a dolgozók
|
variálhatóság hiánya
|
Konnektivizmus
|
Előnyök
|
Hátrányok
|
Motiváció
|
változatos eszközhasználat és tevékenység, különböző alkalmazások, közös
tudás építése
|
berögzült tanulási szokások levetkőzésének nehézsége, eredménye nem
látható rögtön, magas a lemorzsolódás veszélye
|
Aktivizálás
|
a csoport húzóereje,
erősíti a
csapatszellemet - hálózatosodás
|
tartalommegosztásban
való járatlanság attól való idegenkedés, IKT ismeret nem megfelelő minősége,
időben nagy
leterheltség (A képzés munkaidőben vagy azon túl végezendő?)
|
Megerősítés
|
a csoport állandó visszajelzést ad a munkánkról, külső személytől kapott
inspiráló megjegyzés
|
domináns csoporttagok negatív visszajelzései elbizonytalaníthatnak
|
Tevékenységelemek
|
hálózati munka,
nem kell külön
eszközrendszerre költeni, mert a web2-es alkalmazások adottak és ingyenesen
elérhetők
|
áttekinthetetlen információtömeg, állandó lemaradástól való félelem
|
Feladatrendszerek
|
gyakorlati tudás önálló alkalmazása
|
előzetes eligazítás hiányában a gyakorlati alkalmazás bizonytalansága
|
A feladatot
úgy próbáltuk megközelíteni, hogy a cégvezető egy pártatlan reális képet kapjon
mindkét képzési formáról.
Céges képzésnél
a motivációt különösen fontosnak tartom, mivel itt csak a belső motivációra nem
lehet építeni. A motivációt a tartalom, vagy tevékenység által tudjuk növelni. Változatos,
izgalmas tevékenységekre van szükségünk, hogy magas motivációt érjünk el. A magas
motivációt viszont folyamatosan nem tudjuk tartani, ezért is kell a
változatosság. A nem kedvelt tartalmakat nem lehet kihagyni, de ha egy
érdekesebb téma kerül előtérbe, akkor a kevésbé érdekélt témák sem olyan „ellenségesek”.
A cég
érdeke, hogy a képzés során munkatársaik aktívan részt vegyenek a tanulási
folyamatban. Ez szorosan összefügg a motivációval is. Ha motiváltak vagyunk,
akkor aktívak leszünk a tanulási folyamatban is. A nem hagyományos oktatási
formáknál azért fontos a tanulásszervezés, mivel menet közben már nagyon nehéz
tevékenységet váltani. Fontos kiemelni, hogy ezeken a képzéseken akkor lesznek
sikeresek a hallgatók, ha rendelkeznek önálló és önszabályozó tanulással.
A megerősítés
nagyon fontos a tanulási folyamatban. A hagyományos oktatásban már megszoktuk,
hogy megerősítést csak a pedagógustól kaphatunk. Távoktatásnál és egy konnektivista
csoportban viszont kaphatunk visszajelzést külső tagoktól és társaktól is. Kérdés
az, hogy egy céges belső képzésre, mennyire engednének be külső hozzászólókat,
szemlélőket (Pl.: egy konnektivista csoportba)
Távoktatásnál
a visszacsatolás egy előre megfontolt, megtervezett tevékenység. Kérdés az,
hogy ki dönti el, hol legyenek visszacsatolási pontok. Ez valóban megegyezik
minden esetben, a tanuló igényeivel? Mindenképpen egy olyan környezetet kell
kialakítani, ahol a tanuló bártan bármikor kérhet visszacsatolást. Egy konnektivista
csoportban állandó visszajelzést kapnak a résztvevők, kommentek,
blogbejegyzések formájában. A résztvevők folyamatos visszajelzést kapnak munkájukról.
A távoktatásnál
előre beépített feladatok vannak, amiken keresztül gyakorlati ismereteit
próbálhatja ki. A feladatoknak minden esetben meg kell felelni a didaktikai
funkcióknak (kiegészítés, jártasságok kiterjesztése, ismeretek, jártasságok
megszilárdítása).távoktatásnál csak úgy tudunk belenyúlni a folyamatokba, ha a
feladatrendszerek manipulatívak. Amennyiben a cég egy kész képzést vásárol meg,
sok beleszólása nincs, annak kialakításába. Amennyiben ő rendeli meg a kurzust,
a cégre szabottan alakítható a folyamat, viszont anyagilag lehet, hogy nem érné
meg. A konnektivizmusnál adottak az ingyenesen alkalmazható web2-es eszközök,
viszont a feladatok hétről, hétre ugyanaz (blog, komment, twitter; külön
feladat webinárium készítés, fogalomtérkép és közös dokumentum szerkesztés)
Egy
cégvezetőnek véleményem szerint a következő szempontokat is figyelembe kellene
vennie a megfelelő kurzus kiválasztásánál:
·
Mekkora
költségvetés áll rendelkezésre a képzés megtartására?
·
Hány
munkatársat érintene?
·
Vezetők
is részt vennének rajta vagy csak beosztottak?
·
Beépíthető-e
a munkába a kurzussal való foglalkozás, vagy szigorúan munkaidőn túl lehet vele
csak foglalkozni?
·
Milyen
témában szeretnék tartani?
·
Szükséges
végzettséget igazoló dokumentum?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése