Elérkeztünk az utolsó
témahéthez, mely egy érdekes és talán nagyon is aktuális témát boncolgat. Igen,
az esélyegyenlőségről már beszéltünk és sokféle álláspontot képviseltünk. Akkor
elsősorban a szociális helyzetből adódóan megjelenő esélyegyenlőtlenséget
boncolgattuk. Érdekes, hogy akkor (ha jól emlékszem) nem kanyarodtunk el a
fogyatékkal élő emberek problémájáig.
Nézzük először mit ír a
Wikipedia a fogyatékosságról:
„A fogyatékosság vagy sérültség annak a maradandó állapotnak vagy
sajátosságnak a megnevezése, amikor egy személy érzékszervi, mozgásszervi,
értelmi vagy kommunikációs képességei számottevően elmaradnak az emberek
átlagától és ez a társadalmi életben való részvételét jelentősen akadályozza
vagy lehetetlenné teszi. Lehet veleszületett, vagy okozhatja baleset, betegség,
vagy az öregedés.”
Tehát valamilyen sajátosság által különböznek a többi embertől. Miért, a
többiek milyenek? Ők egyformák lennének? Nem. Ha végignézünk egy
tanulóközösségen, akkor ott is többféle típusú diák található. Teljesen homogén
csoportot soha nem tudnánk létrehozni. Vagy mégis? Egy másik óra kapcsán fel
kellett dolgoznunk Foucault Felügyelet és büntetés című könyvének néhány
fejezetét. A nevelési módszereknél kitér az idomításra. Az
idomítás a fegyelmi hatalom olyan formája, ami jobb lefaragást és nagyobb
megnyirbálást tesz lehetővé. Azért kell láncra fűzni az erőket, hogy
megsokszorozódjanak és felhasználhatók legyenek. Nem hajtja egy tömegben uralma
alá, hanem szétválogatja, elemzi, megkülönbözteti és a felbontás módszereivel a
szükséges megkülönböztető jegyekig hatol. Itt hozhatjuk példaként a különböző
katonai parádékon a tökéletesen egyszerre mozgó katonákat. De vajon ők egy
homogén csoport lennének? Lehet, hogy tökéletes összhangban tudnak mozogni és
megfelelnek a rendszer követelményeinek, de jellemük, tulajdonságaik és
képességeik különbözőek. Ezeket nem nagyon tudják befolyásolni. Szóval
maradjunk annyiban, hogy teljesen homogén tanulócsoportot nem lehet létrehozni.
Mégis hajlamosak vagyunk egy osztályt homogénnek tekinteni, mert részben azonos
képességű és adottságú gyerekek tanulnak ott.
Manapság én inkább divatos hívószavaknak érzem: differenciálás,
esélyegyenlőség. Miért kell ezeket ennyire kiemelten kezelni? Szerintem inkább
természetesnek kéne vennünk, hogy igenis vannak különböző képességű és
adottságú emberek. Pont ezért vagyunk emberek és nem robotok. Ők ugyanolyan
emberek, mint mi vagyunk, csak fogyatékosságuk, adottságaik megnehezíti
hétköznapjaikat, tanulásukat. Elfogadásukban a társadalomnak is nagy szerepe
van.
Úgy gondolom, hogy amíg a valós világban nem tudjuk ezt a kérdést
természetesebben kezelni, addig az online és virtuálisban is döcögősen megy.
Persze legalább vannak próbálkozások. Twitteren felmerült az a kérdés, hogy
biztos, hogy ennek az oktatás területén kell megjelennie? Szerintem ez
kikerülhetetlen. A gyerekek tudnak nagyon elfogadóak és nagyon undokok is
lenni. Ha azt látják, hogy természetes, hogy az iskolában jár velük együtt fogyatékossággal
élő, és igen vele is ugyan úgy lehet barátkozni, akkor felnőttként is
elfogadóbbak lesznek. Persze itt a szülők felelőssége is nagy, nem csak az
iskoláé.
Írtam, hogy a társadalom felelőssége is nagy. Pont nemrég olvastam egy
interjút Böszörményi Gyulával, aki főleg gyerekeknek írt könyveiről híres és ő
nyilatkozta, hogy régen, a rendszerváltás előtt, a hozzá hasonlókat (kétévesen
izomsorvadása lett, és ezáltal vált mozgássérültté) intézetbe tették és ott
voltak elzárva a külvilágtól a saját világukban. Pedig nekik is lettek volna
terveik, igényeik. Szerencsére, ez mára már megváltozott. Egyre több esetben
kerülnek ilyen gyerekek hagyományos iskolába, vagy munkahelyre. A gond talán
az, hogy ez mindenféle átmenet nélkül történt meg. A pedagógusok nincsenek
felkészítve erre a feladatra. Igen tudom: a pedagógus és a gyógypedagógus /
konduktor külön szakma. De úgy vélem, aki pedagógusi pályára készül, az
rendelkezzen kellő nyitottsággal és ne dugja a fejét a homokba, ha ilyen
szituációba kerül. Az előadáson is szóba került: speciális tudás vagy elfogadó
attitűd kell? Én ezt lehet, hogy úgy módosítanám, hogy speciális tudás és
elfogadó attitűd. A „normál” pedagógus is kapcsolatba kerül ilyen tanulókkal,
nem csak a gyógypedagógus, akivel szorosan együtt kellene működnie a hatékony
oktatás érdekében. Anno, amikor még tanítottam, volt egy vak kislány az egyik
osztályban. Osztálytársai megszervezték, hogy mikor ki kíséri őt a szünetekben
és segíti. Én pár hétig tanítottam csak, amikor helyettesítenem kellett náluk,
de sokat beszélgettem vele. Meglepődött, amikor próbáltam bevonni az óra
menetébe, mert általában békén szokták hagyni. Elmesélte, hogy párszor
próbálkozott „jegyzetelni” egy gép segítségével, de rászóltak a tanárok, hogy
túl hangos és zavarja őket. Miben? A hagyományos, én beszélek, te csöndben
maradsz szerepben? Ez számomra akkor sem lenne elfogadható, ha nincs az
osztályban fogyatékos tanuló. Nekem nem volt speciális tudásom, hogy hogyan
lehetne őt tényleg hatékonyan oktatni, de pozitívan álltam a dologhoz és
próbálkoztam. Így, hogy én is nyitottam felé, ő is bátrabban mert megszólalni
idegen nyelven. Számomra a legnagyobb elismerés tőle az volt, amikor egyszer
megkért, hogy had nézhessen meg. Kiderült, hogy csak az arcomat szerette volna
megfogni, hogy el tudja képzelni milyen is lehetek. Természetesen megengedtem.
Speciális ismeret azt gondolom, inkább a szellemi fogyatékosok és tanulási
nehézséggel küzdők esetében kell. Az integrációnál figyelembe kell venni, hogy
milyen arányban kerülnek ilyen gyerekek egy osztályba, hogy a többieket se érje
hátrány. Szóval nem kell az integrációval sem átesni a ló túloldalára, valahol
az arany középutat kell megtalálni.
A mai fiatalok talán elfogadóbbak, mint korábban, talán köszönhető az
internetnek is, mely kinyitotta számukra a világot. Az előadáson elhangzott egy
újabb kifejezés: digitális varázspálca. Sokan úgy gondolják, hogy ha egy
fogyatékosnak IKT eszközöket és némi tudást adnak, akkor minden probléma
megoldódik. Pedig ez az ő esetükben sem így történik.
Szóba került, hogy fogyatékos ember lehet-e digitális bennszülött. Miért
ne lehetne? Nem elég beleszületni a bennszülöttségbe, el kell sajátítani az
ismereteket is hozzá. Ha egy fogyatékos embernek ugyanúgy rendelkezik a
megfelelő eszközökkel, akkor ennek semmi akadálya. A nem fogyatékos emberek sem
automatikusan értenek az IKT eszközökhöz. Így igazából nem is értettem ezt a
felvetést.
A technika megkönnyíti a fogyatékos emberek életét, de sajnos drágák,
nehezen megszerezhetőek, így nem biztos, hogy a fogyatékosságuk miatt kerülnek
hátrányba, hanem inkább szociális helyzetük miatt. Az IKT eszközök
alkalmazásánál viszont meg kell különböztetnünk a testi és szellemi
fogyatékosokat. A testi fogyatékosok IKT eszközeit könnyebben lehet valamilyen
szoftverrel támogatni, így több lehetőségük van hátrányuk lefaragásában. Ha
ilyen tanuló kerül az osztályba, akkor talán egy kicsit egyszerűbb megoldani az
óra menetét, a tananyagot, habár az óra felépítését jól át kell gondolni, mivel
egy dolgot többféleképpen is be kell tudnunk mutatni. A szellemi fogyatékosok
esetében ez már sokkal nehezebb, mivel az ő esetükben nehezen lehet, vagy
szinte lehetetlen valamilyen segítő szoftvert alkalmazni. Ilyenkor az
integráció módját is jól át kell gondolni. (Hányan kerüljenek be az osztályba?
Milyen súlyos fogyatékosságról van szó? Hány gyógypedagógus tud együttműködni a
pedagógussal?) Sajnos láttam arra példát, hogy egy intézmény anyagi okok miatt
megszűntette SNI-s osztályát és egy az egyben szétosztották a gyerekeket két
osztályba. Ebben az esetben szinte lehetetlen volt hatékonyan tanítani és
minden gyerek hátrányba került, és a pedagógus is csak „vergődött”.
A web akadálymentesítése:
A Web Akadálymentesítési Útmutató 2.0 (WCAG2.0) tartalmazza azokat az
ajánlásokat, melyek elősegítik a webtartalom könnyebb elérését. „A Web
Akadálymentesítési Útmutató (WCAG) 2.0 meghatározza, hogyan lehet a
webtartalmat jobban elérhetővé tenni a hátrányos helyzetűek számára. Az
akadálymentesítés a fogyatékkal élők széles körét érinti, beleértve a látási,
hallási, testi, beszéddel kapcsolatos, kognitív, nyelvi, tanulási és neurológiai
fogyatékosságokat. Habár ezek az irányelvek széles területet fednek le, nem
képesek arra, hogy az összes típusú, fokozatú és kombinációjú fogyatékossággal
rendelkezők igényeinek megfeleljenek. Ezek az irányelvek használhatóbbá teszik
a webtartalmat az idősebb felhasználók részére is, akiknek az öregedés
következtében változnak a képességeik, és természetesen segítik a
használhatóságot a mindennapi felhasználók számára is.” http://www.w3c.hu/forditasok/WCAG20/
Az iskolák programjába, vagy a felnőttoktatás képzési programjaiba is
belekerülnek a fogyatékos hallgatók, mivel ezek kötelező része a speciális
igények megjelenítése. A kérdés az, hogy ez azt is jelenti, hogy valóban fel
vannak rá készülve? Az akadálymentesített terület és a megfelelő technika még
nem elegendő. Én mindenesetre jónak tartottam, hogy andragógusként, legalább
egy előadás erejéig kitértünk erre a témára is, mert mi is kerülhetünk olyan
szituációba, ahol ilyen jellegű akadályokat kell leküzdenünk.
Kedves Tímea! Ma hallottam, hogy az SNI-s gyerekek 64%-a integráltan, normál tanulócsoportban tanul. Kár, hogy arról nincs adat, hogy hány százalékuk van valóban jó helyen. A maradék 36% állítólag a nagyon súlyos eset. A digitális varázspálca nem csodaszer, de sok esetben nagyon hasznos. Nagyon tetszett a bejegyzés, sok dologban egyet gondolunk.
VálaszTörlésKedves Mariann, köszönöm! Igen, a kérdés az lenne, hogy valóban jó helyen és valóban a megfelelő módon lettek-e integrálva. A nagyon súlyos eseteket pedig tényleg külön kell vizsgálni, mert az ő esetükben, lehet, hogy jobb, ha a saját csoportjukban maradnak. Na de nincs két egyforma fogyatékos gyermek sem, így minden esetet önállóan kellene kezelni és vizsgálni.
TörlésEzt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlés