Ha egy kicsit
belegondolunk, megállapíthatjuk, hogy az e-learning kifejezésnek nem egységes a
magyar megfelelője. Hajlamosak vagyunk az elektronikus tanulást / tanítást /
oktatást, vagy éppen az elektronikus eszközökkel szervezett tanítást / tanulást
és az elektronikus eszközökkel folytatott tanulást is mind az e-learning angol
kifejezéssel illetni.
Először is fontos megemlíteni,
hogy a távoktatás nem azonos az e-learniggel. Kovács Ilma ezt a következőképpen
fogalmazza meg az „Elektronikus tanulásról” című könyvében: „Véleményem szerint
minden elektronikus eszközzel működtetett távoktatás nevezhető e-learningnek
is, de nem minden e-learning távoktatás!”
A távoktatás az 1960-as évek óta világszerte jelentős változáson ment
keresztül, de mint a neve is jelzi, legfontosabb jellemzője a távolság. Kialakulásakor
a földrajzi távolságok áthidalása volt a cél, napjainkban azonban az új
technológiák megjelenésével a valódi földrajzi távolság már elhanyagolható. Az
oktatás elkülönül térben és időben a tanuló és tanár között. Kezdetben ez papír
alapú postai küldeményeket jelentett. „A mai modern távoktatás olyan oktatási
formát jelent, ahol: a tanuláshoz szükséges személyes kontaktus bizonyos részét
kommunikációs eszközök használatával és speciális szerkezetű tananyagok
segítségével helyettesítik, és az önálló individualizált tanulást helyezve
előtérbe valósítják meg a tudástranszfert. A távoktatás – a képzési céloknak
megfelelően – fizikai jelenléttel járó tutor – diák találkozásokat is magába
foglal.” (Kovács 2007) Igazából az önálló tanulásra épít, feltételezi, hogy az
oktatásban részt vevő személyek képesek az önálló tanulásra. Atipikus tanulási
forma, mely nem feltétlenül kötődik oktatási intézményhez, nincs órarendje,
vizsgarendje, előadások és szemináriumok. Kifejlesztésekor elsősorban felnőttek
oktatására tervezték, akiknek munka és család mellett már nem lenne idejük
részt venni egy hagyományos (formális) képzésben. A távoktatási programok
kifejlesztése elég drága, de lehetőség van arra, hogy a tananyagot több
szakemberből álló csoport fejlessze ki. A részt vevő hallgatók kapnak
oktatócsomagot, ami a tananyagot tartalmazza, konzultációs lehetőséget és
mentori segítséget is. Az oktatócsomag tartalmazhat tankönyvet, audio és video
anyagokat, cd lemezeket, tanulási útmutatókat és egyéb segédanyagokat. A
legtöbb ilyen jellegű képzés talán az informatika és nyelvtanulás területén
van. Az igazi nehézséget az emberek hiedelme okozza. Távoktatással kapcsolatban
mindig szóba kerül, hogy valóban hatékony-e és lehet-e eredményes egy „személytelen”
oktatási forma. A távoktatás más hozzáállást igényel, mint egy formális
oktatás. A gond azonban az, hogy az emberek nem így lettek szocializálva, hogy
feltétel nélkül kezelni tudják az önálló tanulást. Megszoktuk, hogy az
iskolákban állandó a számonkérés szóbeli vagy írásbeli formában. Kényszerítve vagyunk
a folyamatos tanulásra, ami így nem biztos, hogy egy önfeledt, örömmel teli
tanulási folyamatot fog eredményezni. Ha kicsit is érezzük a kontroll hiányát,
akkor rögtön lazítunk. A tanulásmódszertani kultúránkon kellene változtatnunk,
hogy a távoktatás is hatékonyan működni tudjon.
A számítógéppel segített tanulás során már van egy interaktív
eszközünk, ami felgyorsítja a tanulás folyamatát. Például különböző matematikai
műveletek pár kattintással is elvégezhetőek, táblázatok kialakítás
egyszerűsödik. A számítógép alkalmazása az oktatás során nagyon sokféle lehet. Nevezhetjük
akár az írásvetítő modern változatának is. Az oktató be tudja mutatni
prezentációját, szemléltethet különböző multimédiás és animációs filmekkel. Az órát
sokkal színesebbé lehet tenni vele még úgy is, hogy nincs esetleg
internetkapcsolatunk. A diákok is használhatják az óra folyamán különböző
adatgyűjtéshez, modellezéshez, adatok összegzéséhez és diagramokban való kiértékelésben.
Figyelni kell arra, hogy mindenki rendelkezzen megfelelő számítástechnikai ismerettel.
(A tanár / oktató is!) A hazai gyakorlat azonban azt mutatja, hogy az intézményekben
van egy számítógépterem, amit csak informatika oktatására használnak. Oda nem mehetnek
csak úgy be a diákok (általában zárva van a terem), mert féltik a gépeket. Változnia
kellene a tanárok hozzáállásán is, hogy rájöjjenek, hogy ez is egy jó oktatási
eszköz és nem csak munkafüzet, térkép és albumok vannak. Ha számítógépet
akarnak alkalmazni az órán, jól át kell gondolni, hogy milyen formában, mennyi
időben szeretnék. (Főleg, ha továbbra is megmaradnak a számgép termek és a
többi tanterem nem rendelkezik géppel. Erre azonban kitűnő megoldás például a
digitális zsúrkocsi.) Többször elhangzik az az ok is, hogy nem lehet a teremben
gép, mert szünetben a diákok biztos tönkretennék. Ez is egy tanulási folyamat
része lenne a diákok részéről, hogy természetessé váljon nekik a számítógép jelenléte
és alkalmazása és eltűnjön az újdonság varázsa. Azt sem szabad elfelejteni,
hogy a diákok többségének már van okostelefonja és lehet hogy, a gép kezelését
is jobban tudják tanáruknál. Sokszor elhangzik az a kifogás is, hogy nem minden
gyereknek van otthon gépe, így nem lehet olyan jellegű feladatokat kiosztani
házi feladatként, vagy órára való felkészülésre. Ezt sokáig én is így
gondoltam. De ha belegondolunk, hányszor mondtuk tanulmányaink során, hogy mi
azért nem olvastuk el a kötelező olvasmányt / jegyzetet mert az nem volt meg
otthon. El lehet menni könyvtárba és az ottani számítógépen elvégezni a
gyűjtőmunkát vagy feladatot. Csak arra kell figyelni, hogy olyan feladatokat
kapjanak ilyen esetben a diákok, hogy az ne igényeljenek extra programokat,
hozzáféréseket, tehát mondjuk egy könyvtári gépen is elvégezhető legyen. Hogy
melyik módszert alkalmazzuk az órán, figyelembe kell venni több tényezőt is:
·
A tanár informatikai képzettsége
·
A tanuló informatikai képzettsége
·
A rendelkezésre álló hardver mennyisége
és minősége
·
A rendszergazda, oktatástechnikus léte
és feladatköre
·
A tanulók önállósága, érdeklődése
·
A tanulók tájékozottsága, készségei
·
A tanár személyisége, ambíciói
Ha jobban megnézzük
ezeket a tényezőket, így is tudnánk mondani kifogásokat, hogy miért ne alkalmazzunk
számítógépet az órán, de lépjünk túl félelmeinken. Minden kezdet nehéz, és
utána már jobb lesz.
Az on-line vagy web alapú tanulás annyiban különbözik az előzőtől,
hogy itt már van internetes elérhetőség is. Az internet szinte bármely tantárgy
tanításához segítségül hívható. A webalapú feladatokkal a diákok önállóan és
céltudatosan foglalkoznak autentikus forrásokkal és szövegekkel. A szerzett
információkon kívül megtanulhatják az internet helyes használatát is (digitális
kultúra). Ennél az oktatási formánál a tanár személyisége még jobban háttérbe
szorul és inkább csak segíti a diákokat. Buktatója lehet a dolognak, ha a
diákok elkalandoznak és nem a feladattal foglalkoznak. Így fontos, hogy ne csak
on-line feladatok legyenek az órán. A diákok több elágazási ponthoz is
juthatnak a feladat során, nem csak szolgáltatott tartalmakhoz (szakmai cikkek,
menetrend) juthatnak hozzá, hanem mások által készített tartalmakhoz is. Megtanulhatják
a helyes információszűrést is.
Komenczi Bertalan ennek
a hármasnak – távoktatás / számítógéppel segített tanulás / web alapú tanulás –
a metszetében helyezte el az e-learninget.
Mit várunk az e-learningtől?
- A minőségileg biztosított, megváltozott tanulási környezet minőségi javulást, gyorsabb és hatékonyabb tanulást eredményezhet.
- A hagyományos és a modern oktatási elemek optimális kombinációja révén jelentősen átalakulhat a tanulás időszerkezete, kimutatható az időmegtakarítás.
- A jó elektronikus tananyag, miközben megfelelően vezérli az egyén munkáját és biztosítja a tanuló számára, hogy saját ritmusának megfelelően dolgozzék, rendelkezik olyan eszközökkel is, amelyek ránevelik az egyént az egyre önállóbb munkavégzésre.
Mit vár az e-learning a
tanulótól?
- · Bizonyos fokú önállóságot és
- · Nagyfokú felelősségvállalást saját tanulása iránt. (Kovács 2007)
Az e-learning fő
jellemzője a didaktikai tervezés, a modularitás és a rendszerszemlélet hármasa.
A didaktikai tervezés
nagyon fontos elem, mivel helyesen kell kiválasztani az oktatás tartalmát. Be kell
látni, hogy nem lehet mindent eredményesen tanítani e-learning segítségével,
van olyan tartalom, ami egy hagyományos oktatási módszerrel sokkal hatékonyabb.
(Pl.: szakácsok, pékek, stb.) Fontos, hogy a szövegek kidolgozásánél legyenek
primer – ténylegesen a tananyaghoz kapcsolódó – és szekunder – kiegészítő,
segítő – szövegek. Így több elágazáshoz is vezethetnek a különböző utalások,
ami azért nagyon jelentős, mivel a tanulási utak sem egyformák. Az utalások
nemcsak újabb szövegekre, hanem képre, hangra és mozgóképre is vezethetnek, ami
megkönnyítheti a szöveges tartalom értelmezését. Mivel „követni” lehet a
tanulót, hogy melyik tanulási úton halad, így látható a tanulás eredményessége
is, állandó visszajelzést kaphatunk a haladásról.
A modularitás, mint
ahogy a neve is jelzi, utal az egységekre, melyekre az oktatási tartalom is
bontva van. Minél kisebb egységeket határozunk meg, annál valószínűbb, hogy az
oktatás hatékony lesz. Mivel több tanulási út is adott, így az önálló tanulás
mindenki számára saját ütemben megvalósítható. Figyelni kell arra, hogy a
megfelelően legyen szabályozva, mivel se a szoros se a túl laza irányítás sem
hatásos.
A harmadik elem, amivel
meg lehet valósítani egy e-learning oktatást az a rendszerszemlélet. Az e-learning
tartalom és tevékenység rendszer a tanulási környezet része.
Az elektronikus
tanulási környezet kommunikáció központú, de ne felejtsük el, hogy nem minden
esetben szükséges interaktív elektronikus médium. Itt is lehet társakkal, tanárral
beszélni, de a könyvek olvasása sem tilos.
Az informatikai
eszközök teljes mértékben ki vannak használva az e-learning során:
- Rendszerszervező funkció – ki mikor mit csinál
- Információszolgáltatás – akkor lenne a leghatékonyabb, ha ismernénk az egyén előismeretét egy sokoldalú felméréssel
- Kommunikációs funkció – a kommunikációt biztosítani kell, nem lehet kizárni más csatornákat sem, de ezzel vigyázni kell, mert az információk könnyen félremennek
Az informatika és a
digitális világ olyan ütemben változik, hogy legtöbbször nem tud hozzá
kialakulni a megfelelő módszertan. A gyors fejlődés nem engedi az attitűdök
változását sem, pedig itt jelentős változásokra lenne szükség. Megváltozik a
tanárszerep. A tanár már nem áll a középpontban, inkább csak segít és
menedzseli a tanulás folyamatát.
Végül szintén Kovács
Ilma könyvéből idéznék:
„Az információs
társadalomban:
- Az információ szabad áramlásához elengedhetetlen a számítógép széles körű használata,
- A számítógép tömeges és hálózaton keresztül történő használata lehetővé teszi az egyén számára a máshol fellelhető információk könnyű, gyors és olcsó beszerzését, valamint felhasználását,
- Az információk kezelésének új formáival és módjaival találjuk szemben magunkat, ezért ezt már az iskolában is tanulnunk kell,
- A tanulás újfajta módjainak, kereteinek és teljesen új környezetének kialakítása már jó ideje elkezdődött az oktatás / képzés legkülönbözőbb területein, de nekünk kell folytatnunk.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése