Didaktikai modellek. Az
oktatási folyamatot meghatározó alapelvek
Az elmúlt évszázadokban az oktatás területén is hatalmas változások
történtek. Különböző szemléletek alapján az oktatás módszere, rendszere is
folyamatosan átalakult. Túl vagyunk a palatáblás frontális oktatáson, ilyen-olyan
sikereket és kudarcokat megélt alternatív és reformpedagógiákon, hogy csak
néhányat említsek. Úgy gondolom jelenleg egy újabb nagy változás előtt állunk:
nem hagyhatjuk figyelmen kívül társadalmunk átalakulását, a gyerekek és szüleik
igényeit, az új információáramlást és nem utolsó sorban az új technikai
eszközök és az egész életen át tartó tanulás folyamatának megjelenését. A mai
gyerekek már természetesen és könnyedén kezelik a számítógépet, szörfölnek a
világhálón és játszanak különböző virtuális játékokat. Ez egy olyan előnyt
jelent számukra az idősebb generációhoz képest, amit kár lenne veszni hagyni.
Ki kellene használni ezt az érdeklődésüket az oktatás terén és talán végre
megvalósulhatna a játszva tanulás is, illetve az a szituáció, amikor szinte
észre sem veszik, hogy egy feladatban elmerülve éppen tanulnak. Persze ennek
megvalósításához sajnos nem áll még rendelkezésre minden családnak megfelelő
internet elérhetőség és a digitális írástudás terén is nagy eltérések
mutatkoznak. Az iskolák talán tehetnének ennek érdekében lépéseket, de sajnos
sok intézmény küzd megfelelő szakemberek / tanárok és gépek hiányában.
Véleményem szerint azonban mindenképpen szükség lenne ennek a területnek a
fejlesztésére, mivel a jelenkori információs fejlődések ezt mindenképpen
igényelnénk. Jó starthelyzetből ne kerüljünk rögtön kulturális késésbe!
Korunk megköveteli, hogy lépést tartsunk az aktuális trendekkel, és
kövessük a számunkra megfelelő információáradatot. Erre a mai felpörgetett
világunkra tényleg igaz a mondás, hogy jó pap holtig tanul, csak ezt a mondást
az egész életen át tartó tanulás „szlogenje” váltotta fel. Ma már egyik állás
sem biztos, senkinek a tudása nem lehet állandóan naprakész, folyamatosan
tanulnunk kell, lépést kell tartani a haladással. Ebben nyújthatna igen nagy
segítséget a távoktatás, mivel ezzel is időt és energiát lehetne spórolni. Nem
szabad azonban elfeledkezni azokról sem, akik éppen felnőtt fejjel próbálják
megszerezni az általános iskolai nyolcadik osztályos bizonyítványt. Őket
valószínűleg ezek a fajta újítások nem fogják érinteni. A nagyon nagy
hátrányokat szinte lehetetlen ledolgozni.
Vajon mi lehet az oka, hogy nem terjedt el még hazánkban jobban a
távoktatás? Mindenki részéről paradigmaváltásra lenne szükség. A tanulók fejébe
nem tölcséren keresztül kellene tölteni a tudást (ami vagy megragad, vagy nem),
hanem felmérve képességeiket, bevonni őket a tanulás folyamatába. A tanulóknak
meg el kellene felejteniük a passzivitást és ráérezniük az aktív tanulás ízére.
Az embereknek rá kellene jönniük arra, hogy a távoktatás lehetőséget teremt
nekik a tanulásra, az önképzésre. Azért itt sem szabad elfelejteni, hogy ez nem
mindenkinek a megfelelő tanulási módszer. Minden ember más (személyiség,
előzetes tudás, tárgyi feltételek, IKT ismeretek), van, akinek szükséges a
személyes útmutató és hatékonyabban tanul valós oktatási közegben. (Azért valjuk
be őszintén: mindenkinek jólesik órák között a többi csoporttárssal meginni egy
kávét, enni egy sütit és kicsit beszélgetni. Ezt nehéz lenne pótolni a
távoktatás során.) Mégis egy egészséges egyensúlyt kellene találni a
hagyományos és a távoktatás között.
Az Európai Bizottság 2000-ben megjelent közleménye már tartalmazott egy
felhívást egy e-learning cselekvési terv elkészítésére. Az európai e-learning
akcióprogram 2001-ben el is készült, ami több intézkedési csomagot is
tartalmazott. (Communication from the Commission
to the Council and the European Parliament The eLearning Action Plan -
Designing tomorrow's education /* COM/2001/0172 final) Mint látjuk a
kezdeményezések nemzetközi szinten is
már régen elkezdődtek, csak úgy érzem a megvalósítás terén valahol elakadtunk.
Az órán több didaktikai modell is előkerült, melyekből kiemeltük azokat a
pozitív dolgokat, melyek elengedhetetlenek lennének a sikeres távoktatáshoz.
Újra átolvasva és összefoglalva, én úgy vettem észre, hogy ezek egybeesnek
Malcolm Knowles alapelveivel. Munkáiban kifejtette a hatékony felnőttoktatási
rendszer kialakításához szükséges folyamatot. Ez a következő lenne:
- „A kooperatív oktatási légkör megteremtése,
- 2 Az együttes tervezés mechanizmusainak kialakítása,
- 3 A tanuló igényeinek és érdeklődésének feltérképezése, majd
- 4 Ezek alapján a tanulási célok közös megfogalmazása,
- 5 Ezen célok elérésére szolgáló cselekvések megtervezése,
- 6 A tervezett cselekvések végrehajtása különféle módszerek, eszközök és források felhasználásával, majd
- 7A tanulási folyamat értékelése, illetve a további tanulás szükségességének felmérése.” (Kőfalvi Tamás: E-tanítás, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2006. P.14.)
Ezeket az alapelveket a távoktatás kidolgozása során sem lenne szabad
elfelejteni. Mivel a távoktatásban nincs metakommunikáció, így még fontosabb a
pontos tervezés, a folyamatos kontroll. Sokkal több útmutatásra, lehetőségek
bemutatására van szükség, mint a hagyományos oktatási folyamatban. Nem lehet
egészében tekinteni az oktatási folyamatra, inkább lépcsőszerűen, ahol az egyes
szintek között történi valamilyen visszacsatolás.
Fontos lenne még megjegyezni, mivel a távoktatás során is fontos, a
digitális műveltség fogalmát. A gyerekeket is meg kell tanítani, hogy egy
könyvtárban hogyan illik viselkedni, hogyan kell anyagot gyűjteni, keresni és a
talált információkból kiszűrni a lényeget. Meg kell tanítani az embereknek a
digitális eszközök használatát, hogy hogyan juthatnak hozzá a megfelelő
tartalmakhoz, a talált tartalmakat, hogyan értelmezzék, és hogyan hozzanak
létre saját tartalmakat. Az interneten való keresgélés igaz gyorsabb, de sokkal
több információ kerül hozzánk. Meg kell tanulni gyorsan átlátni az oldalakat, a
különböző menüpontok funkcióit. A lényegkiemelés talán itt nehezebb, mert
hajlamosabbak vagyunk a neten lévő cikkeket csak „átfutni” és így kevesebb
gondolat és tartalom ragad meg minket. Erről valaki küldött is egy linket
twitteren. J
Meg kell tanítani az embereket az interaktivitásra, mivel egyre több
lehetőséget nyújt a digitális technológia (tanulás, kommunikáció, szórakozás,
szolgáltatások, stb.) De ezáltal a veszélyekre is fel kell hívni a figyelmüket:
ne szolgáltassák ki adataikat, hogyan kezeljék a nem megfelelő oldalakat. A
digitális műveltség elsősorban a gyerekek számára fontos, hogy ne kerüljenek
kiszolgáltatott helyzetbe.
Nem utolsó sorban arról sem szabad megfeledkezni, hogy az egész
digitalizált világban nem megyünk semmire, ha nincs megfelelő írás – olvasás –
szövegértés és –alkotás képesség. Tehát nem elhanyagolandó az általános iskolák
szerepe sem a távoktatás fejlődésében. Talán itt mutatkozik ki igazán az életen
át tartó tanulás folyamata. Folyamatos jó teljesítéssel a mai generációk, már
gond nélkül részt tudnak venni a digitalizált világban. A lemaradások
behozhatók, de könnyen érezheti úgy magát az ember, hogy kikerül a körforgásból
és behozhatatlan hátrányba kerül.
Az órán is szóba került a tudásmegosztás. Mindenki erről panaszkodik, de
igazából senki sem tesz ellene. (Én is kapásból tudnék egy csomó kifogást.J) Véleményem
szerint már az iskolákban elkezdődhetne ennek a gyakorlása. Nemcsak a tanárok
tölthetnének fel hasznos oldalakt, hanem diákok is (akár a saját szintjüknek
megfelelően). Sőt több helyileg különböző intézmény tanulója közösen
dolgozhatna egy-egy témán. Nálunk is felmerült, hogy nincs az andragógus
hallgatóknak egy közös facebook oldala vagy egy közös oldala. Elképzelésem
szerint ezek a dolgok akkor működhetnének jól, ha a diákok vagy a hallgatók által
közösen vagy akár egyénileg készített anyagokat az őket tanító vagy oktató
szakmailag ellenőrizné és kontrollálná. Így létre lehetne hozni egy mások
számára is hasznos tudásbázist és a diákok is megtanulnák, hogyan lehet közösen
dolgozni, illetve információt megosztani. Az egyetemista és főiskolai hallgatók
által olvasott szakirodalmak és szemináriumi dolgozatok alapján tölthetnének
fel anyagokat a wikipediára, ezáltal növelni lehetne annak megbízhatóságát. Így
könnyebben megtanulná mindenki, hogyan legyen web2-es felhasználó.
Úgy gondolom a távoktatás széles körű elterjedésében ezeknek a feltételeknek
is teljesülnie kell (írás – olvasás – készség, digitális műveltség,
tartalommegosztás). Fel kell készíteni az embereket, mielőtt nekiállnának, hogy
tudják mire vállalkoznak.
Kedves Tímea, örülök, hogy megemlíted blogodban a tudásmegosztás értékének közvetítését, mely az informatikával, az információtechnológiával való összefüggésekkel valósul meg igazán. Az informatikai társadalom megjelenésével még mindig előfordul, hogy nem hatékonyan alkalmazzuk a tudásmegosztás kínálta IKT eszközök alkalmazását. A különféle közösségek, portálok, igaz hozzájárulnak tudáskészletünk közvetítéséhez, de ezek hatékony és alapos alkalmazásához, megértéséhez nélkülözhetetlen a közoktatásban, a felsőoktatásban a felnőttképzésben és nem utolsó sorban a különféle informatikai tartalmú felnőttképzési programok keretében szerzett elméleti és gyakorlati tudás megléte.
VálaszTörlés