2012. április 4., szerda

Didaktikai modellek / reloaded


A didaktikai modellek segítenek az oktatási folyamatról való gondolkodásban. Az összes didaktikai modell ugyanarra épül: kit – hogyan – mit – mire tanítsunk.

Felix von Cube: Kibernetikai információelméleti didaktika

A pedagógiai és didaktikai gondolkodás történetében ennek a modellnek semmilyen előzménye nem volt és más modellekhez képest meglepően kis hatást gyakorolt a didaktikára. 1997-ben alkotta meg a tanítás és tanulás szabályozási körét. A szabályozási struktúráját egy kibernetikai szabályozási kör szerint vázolhatjuk fel.

A modell alapelve szerint a nevelés és képzés egyféle szabályozás, amelyek meghatároznak egy információáramlási folyamatot. Működése az elérendő célból a „kell értékből” indul ki, melynek alapján a nevelési és képzési célok meghatározhatók. A szabályozási folyamat célja, hogy a viselkedésszabályozás által a tanulók (akik külső és belső zavaró hatásoknak vannak kitéve) a cél irányába haladjanak és oda is jussanak el. A szabályozó erő a tanártanítási stratégiája, ami a cél irányába történő szabályozás.

Az oktatási folyamatra, mint végtelen algoritmizált folyamat tekint. A távoktatásban is nagyon fontos, hogy jól átgondoljuk annak felépítését, kialakítását. Előre kell gondolni a várható cselekvéseket és reakciókat. Ez csak akkor valósítható meg, ha a tanulási folyamat jól be van szabályozva. A tanulókat egy szabályozási környezetben terelgetjük.

Christine Möller: Tanulási cél - orientált didaktika

Ez a modell gyakran curricurális didaktikaként jelenik meg. Központi fogalma a tanulási cél. Az oktatás tervezését Möller szerint mindig egy részletes céltételezésnek kell megelőznie. Szükséges az egyértelmű célok meghatározása, mivel erre épül a tanítási módszerek kiválasztása és a tanárok és tanulók hatékonyságának kontrollja. Három alapja van:
  • Tanulási cél fogalmak középpontba állítása
  • Célok hierarchiájának megállapítása
  • A tanulók kontrolljának kívánalma

Nagyon fontos a pontos tanulási célok leírása, melyeket a tantervből kiindulva lehet összegyűjteni. Ezután lehet megfogalmazni a tanulási célokat, melyek egyaránt vonatkoznak a tartalomra és viselkedésre. Végül a tanulási célok rendezése történik.

A távoktatás során kényszeríteni kell a tanulót a cselekvésre és a cél mindig a legközelebbi cél elérése. Rövidtávú célokat kell meghatározni, amik elérhetőnek tűnhetnek. Nem jó az a távoktatási tananyag, ahova belépés és tanulás után már jön is a záróteszt.

John Bissell Carroll: Tanulási hatékonyság modellje

„A tanulás hatékonyságát kifejező hányadost, vagyis a tanulási feladat elvégzéséhez rendelkezésre álló és a szükséges idő arányát a következő tényezők befolyásolják:

Ez egy olyan tanulásközpontú modell, ahol figyelembe veszik az egyén sajátosságát. A tanulás folyamata és annak eredményessége a különböző egyéni és környezeti sajátosságoktól függ. Az oktatási folyamat a tanulási folyamatok sorozata.

Nagyon fontos az egyén adottságainak figyelembe vétele, mivel nem lehet mindenkinek ugyanazt a tananyagot ugyanúgy tanítani. Ezért nem tűnik jó megoldásnak, egy előre legyártott multi nyelvoktató cd sem. Mindenkit egyformaként kezel és nem lehetnek egyéni tanulási utak benne.

Benjamin S. Bloom: Az optimális tanulás elmélete

Ez tulajdonképpen Carroll modelljének továbbfejlesztése. Elvileg minden tanuló, vagy a tanulók többsége képes elsajátítani a számára előírt követelményeket, ha rendelkezésre állnak a megfelelő környezeti feltételek és elegendő idő. Fontos, hogy a sikeres tanulás kedvező hatással van a tanuló attitűdjére.

Oktatási folyamat

Az oktatási folyamat egyik korrekt leíró, általános megközelítése Nagy Sándor nevéhez fűződik. Az oktatási folyamatot a benne lévő fő didaktikai feladatokkal (ismeretszerzés, alkalmazás, rendszerezés, rögzítés, ellenőrzés, értékelés) definiálja, ami az oktatási folyamat makrostruktúrája is egyben. Bemutatja az oktatási folyamat mikrostruktúráját is, melynek a következő elemei vannak:

  • A figyelem felkeltése, a tanulás motivációjának biztosítása,
  • A tanulók informálása a tanulási célról
  • Előzetes ismeretek felidézése, az új anyag elsajátításához szükséges előzetes tudás előhívása
  • Az új ismeretek ténybeliségét biztosító jelenségek, folyamatok biztosítása
  • Tények, jelenségek, folyamatok sokoldalú elemzése, analízise, szintézise
  • Fogalomalkotás, következtetések levonása, szabályalkotás
  • Rendszerezés, rögzítés
  • A tanultak alkalmazása, visszacsatolás
  • A teljesítmény mérése, értékelése

Látható, hogy a kognitív és nem kognitív elemek egymást áthatva érvényesülnek az oktatási folyamatban.

Alapelvek:

Az oktatási folyamat 5 fő alapelve:
  • Differenciálás: Mindenképpen figyelembe kell venni az egyéni különbségeket. Ezeket jó, ha már a tanulás megkezdése előtt felmérjük, és eszerint alakítjuk a tanulás menetét. A differenciálás figyelembe vételével lehet egyéni tanulási utakat kialakítani. Az a jó, minél több elágazás van egy tananyagban, így a különböző előismerettel rendelkező tanulók tudnak a saját útjukon és ütemükben tanulni. Jó, ha ezek az utak keresztezik egymást és úgy érnek el a közös célba.  Fontos, hogy mindig legyen részértékelés, így a tanuló mindig időben visszajelzést kap tudásáról.
  • Adaptivitás: A tanulókhoz igazítják az oktatási folyamatot. Főleg egy távoktatásra igaz, hogy amit nem programozunk be előre, az nincs is. Nem lehet váratlan helyzet, mivel zárt, lezárt algoritmusok vannak.
  • LLL: átalakul a tudásfogalom, egyre inkább a produktivitás kerül előtérbe. A saját produktum létrehozásával könnyebben és jobban lehet tanulni. Ez akkor lehet a legeredményesebb, ha csoportban végezzük, mivel így a tudás összeadódik, lehet egymásra reagálni, érvelni.
  • Információmegosztás: Egyre többet beszélünk a tudásmegosztásról, de sajnos még nincs elterjedve. Szóba került a plagizálás is. Csak azt lehet plagizálni, ami el van rejtve, mert ami online van az nagyon gyorsan ellenőrizhető, visszakereshető.
  • Közösségek, hálózatok: Az iskola egy zárt terület, bezárja a tanulókat, így az elméleti ismeretek oktatására kerül a hangsúly. Pedig egy kis munkával könnyen be lehetne mutatni a gyakorlatokat interakcióval. (Ustream használata)
„Itt az ideje, hogy tudatosítsuk magunkban saját személyes didaktikai és metodikai szemléletünket.”  
(Hans Berner)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése