A didaktikai modellek
segítenek az oktatási folyamatról való gondolkodásban. Az összes didaktikai
modell ugyanarra épül: kit – hogyan – mit – mire tanítsunk.
Felix
von Cube: Kibernetikai információelméleti didaktika
A pedagógiai és
didaktikai gondolkodás történetében ennek a modellnek semmilyen előzménye nem
volt és más modellekhez képest meglepően kis hatást gyakorolt a didaktikára.
1997-ben alkotta meg a tanítás és tanulás szabályozási körét. A szabályozási
struktúráját egy kibernetikai szabályozási kör szerint vázolhatjuk fel.
A modell alapelve
szerint a nevelés és képzés egyféle szabályozás, amelyek meghatároznak egy
információáramlási folyamatot. Működése az elérendő célból a „kell értékből”
indul ki, melynek alapján a nevelési és képzési célok meghatározhatók. A
szabályozási folyamat célja, hogy a viselkedésszabályozás által a tanulók (akik
külső és belső zavaró hatásoknak vannak kitéve) a cél irányába haladjanak és
oda is jussanak el. A szabályozó erő a tanártanítási stratégiája, ami a cél
irányába történő szabályozás.
Az oktatási folyamatra,
mint végtelen algoritmizált folyamat tekint. A távoktatásban is nagyon fontos,
hogy jól átgondoljuk annak felépítését, kialakítását. Előre kell gondolni a várható
cselekvéseket és reakciókat. Ez csak akkor valósítható meg, ha a tanulási
folyamat jól be van szabályozva. A tanulókat egy szabályozási környezetben
terelgetjük.
Christine
Möller: Tanulási cél - orientált didaktika
Ez a modell gyakran curricurális
didaktikaként jelenik meg. Központi fogalma a tanulási cél. Az oktatás
tervezését Möller szerint mindig egy részletes céltételezésnek kell megelőznie.
Szükséges az egyértelmű célok meghatározása, mivel erre épül a tanítási
módszerek kiválasztása és a tanárok és tanulók hatékonyságának kontrollja.
Három alapja van:
- Tanulási cél fogalmak középpontba állítása
- Célok hierarchiájának megállapítása
- A tanulók kontrolljának kívánalma
Nagyon fontos a pontos
tanulási célok leírása, melyeket a tantervből kiindulva lehet összegyűjteni.
Ezután lehet megfogalmazni a tanulási célokat, melyek egyaránt vonatkoznak a
tartalomra és viselkedésre. Végül a tanulási célok rendezése történik.
A távoktatás során
kényszeríteni kell a tanulót a cselekvésre és a cél mindig a legközelebbi cél
elérése. Rövidtávú célokat kell meghatározni, amik elérhetőnek tűnhetnek. Nem
jó az a távoktatási tananyag, ahova belépés és tanulás után már jön is a záróteszt.
John
Bissell Carroll: Tanulási hatékonyság modellje
„A tanulás
hatékonyságát kifejező hányadost, vagyis a tanulási feladat elvégzéséhez
rendelkezésre álló és a szükséges idő arányát a következő tényezők
befolyásolják:
- A tanuló adottsága
- A tanítás megértésének a képessége
- A tanítás minősége
- A tanulásra fordítható alkalmak számossága
- A tanuló kitartása.” (http://issuu.com/ollejanos/docs/tanitasitanulasistrategiakazoktatasifolyamatban)
Ez egy olyan
tanulásközpontú modell, ahol figyelembe veszik az egyén sajátosságát. A tanulás
folyamata és annak eredményessége a különböző egyéni és környezeti
sajátosságoktól függ. Az oktatási folyamat a tanulási folyamatok sorozata.
Nagyon fontos az egyén
adottságainak figyelembe vétele, mivel nem lehet mindenkinek ugyanazt a
tananyagot ugyanúgy tanítani. Ezért nem tűnik jó megoldásnak, egy előre
legyártott multi nyelvoktató cd sem. Mindenkit egyformaként kezel és nem
lehetnek egyéni tanulási utak benne.
Benjamin
S. Bloom: Az optimális tanulás elmélete
Ez tulajdonképpen
Carroll modelljének továbbfejlesztése. Elvileg minden tanuló, vagy a tanulók
többsége képes elsajátítani a számára előírt követelményeket, ha rendelkezésre
állnak a megfelelő környezeti feltételek és elegendő idő. Fontos, hogy a
sikeres tanulás kedvező hatással van a tanuló attitűdjére.
Oktatási
folyamat
Az oktatási folyamat
egyik korrekt leíró, általános megközelítése Nagy Sándor nevéhez fűződik. Az
oktatási folyamatot a benne lévő fő didaktikai feladatokkal (ismeretszerzés,
alkalmazás, rendszerezés, rögzítés, ellenőrzés, értékelés) definiálja, ami az
oktatási folyamat makrostruktúrája is egyben. Bemutatja az oktatási folyamat mikrostruktúráját
is, melynek a következő elemei vannak:
- A figyelem felkeltése, a tanulás motivációjának biztosítása,
- A tanulók informálása a tanulási célról
- Előzetes ismeretek felidézése, az új anyag elsajátításához szükséges előzetes tudás előhívása
- Az új ismeretek ténybeliségét biztosító jelenségek, folyamatok biztosítása
- Tények, jelenségek, folyamatok sokoldalú elemzése, analízise, szintézise
- Fogalomalkotás, következtetések levonása, szabályalkotás
- Rendszerezés, rögzítés
- A tanultak alkalmazása, visszacsatolás
- A teljesítmény mérése, értékelése
Látható, hogy a
kognitív és nem kognitív elemek egymást áthatva érvényesülnek az oktatási
folyamatban.
Alapelvek:
Az oktatási folyamat 5
fő alapelve:
- Differenciálás: Mindenképpen figyelembe kell venni az egyéni különbségeket. Ezeket jó, ha már a tanulás megkezdése előtt felmérjük, és eszerint alakítjuk a tanulás menetét. A differenciálás figyelembe vételével lehet egyéni tanulási utakat kialakítani. Az a jó, minél több elágazás van egy tananyagban, így a különböző előismerettel rendelkező tanulók tudnak a saját útjukon és ütemükben tanulni. Jó, ha ezek az utak keresztezik egymást és úgy érnek el a közös célba. Fontos, hogy mindig legyen részértékelés, így a tanuló mindig időben visszajelzést kap tudásáról.
- Adaptivitás: A tanulókhoz igazítják az oktatási folyamatot. Főleg egy távoktatásra igaz, hogy amit nem programozunk be előre, az nincs is. Nem lehet váratlan helyzet, mivel zárt, lezárt algoritmusok vannak.
- LLL: átalakul a tudásfogalom, egyre inkább a produktivitás kerül előtérbe. A saját produktum létrehozásával könnyebben és jobban lehet tanulni. Ez akkor lehet a legeredményesebb, ha csoportban végezzük, mivel így a tudás összeadódik, lehet egymásra reagálni, érvelni.
- Információmegosztás: Egyre többet beszélünk a tudásmegosztásról, de sajnos még nincs elterjedve. Szóba került a plagizálás is. Csak azt lehet plagizálni, ami el van rejtve, mert ami online van az nagyon gyorsan ellenőrizhető, visszakereshető.
- Közösségek, hálózatok: Az iskola egy zárt terület, bezárja a tanulókat, így az elméleti ismeretek oktatására kerül a hangsúly. Pedig egy kis munkával könnyen be lehetne mutatni a gyakorlatokat interakcióval. (Ustream használata)
„Itt az ideje, hogy tudatosítsuk magunkban saját személyes didaktikai és
metodikai szemléletünket.”
(Hans Berner)
Felhasznált irodalom:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése