2012. április 30., hétfő

Vallomás és (ön)kritika a konnektivizmusról


Ez a témahetet talán mindenki nagy érdeklődéssel várta. Végre nem csak csináljuk, hanem beszélünk is róla. Sok dologgal itt szembesültünk: mit csinálunk jól és mit kevésbé jól. A kommentekben mindenki leírja a véleményét és kiderül, hogy a közös feladatokat illetően is mást-mást gondolunk. Na de kezdjük az elején.
Februárban felhívták a figyelmünket arra, hogy ezt a kurzust akár már ebben a félévben is felvehetjük, így jövőre több időnk maradhat a szakdolgozat írására. A tárgy felvétele után megkaptuk a követelményeket. Régi berögzült szokás szerint én is elsőként megnéztem, mit kell teljesíteni és mi a pontos követelménye. Nekem már az elején tetszett, hogy két alternatíva volt megadva: hagyományos konzultációk, amik után szóbeli vizsgát kell tenni, vagy ezt kiválthatóm egy gyakorlati résszel:

  • A szóbeli vizsga kiváltható egy konnektivista módszertannal támogatott csoportos képzésben való aktív részvétellel:
  • heti 2, egyenként legalább 12ezer karakteres önálló blogbejegyzés
  • heti 28 egyenként legalább 500 karakteres komment
  • hetente legalább 28 témához kapcsolódó tweet
  • RSS használat
  • legalább 1 prezentáció alapú webinárium 15-20 percben
  • egyéni fogalomtérkép szerkesztése
  • részvétel a közös záródokumentum szerkesztésében.

Blog, RSS, webinárium, fogalomtérkép? Na és a hozzájuk kapcsolódó számok, amik ezek mennyiségét jelentik! És mindez a Facebook-on? És nem utolsó sorban mi is az a konnektivizmus? Azt hiszem rendhagyó módon a Hype görbét egy erőteljes mélyrepüléssel kezdtem. Millió kérdés motoszkált a fejemben, hogy ezek mit is takarhatnak, és hogy tudnám én ezt időben megoldani. Mivel szeretem a kihívásokat és nagyon kíváncsi is voltam, így belevágtam. Talán az fogott meg legjobban, hogy nem simán az elméletet akarják belém sulykolni, hanem a tudásért nekem is aktívan tennem kell valamit.

Vettem egy mély levegőt és elkezdtem a regisztrálásokat. Ekkor már kifelé jöttem a gödörből és reményteljes várakozásba kezdtem. Végül is, mindenhova sikeresen regisztráltam, nagy baj már nem lehet. A terv a következő volt: a heti 28 komment és tweet napi 4-4 felosztásban megoldható, az első blogot megírom rögtön, a másodikat kedd magasságában. Na de ember tervez… Már az első héten megcsúsztam, amikor az élő közvetítés kicsit zajos volt és gyakorlatilag nem hallottam semmit. Ekkor újra elbizonytalanodtam. Két kisgyerek mellett lesz nekem erre időm? Mert nem azzal volt a baj, hogy ez nem érdekel, vagy esetleg nem megfelelő IKT ismereteim miatt nem tudom teljesíteni. A szűk keresztmetszet nálam az idő volt. Na de ha már belevágtam, akkor csak nem adom fel. Lassan sikerült megtalálnom a ritmusomat, amit a való élet gyakran felülírt, de kitartottam.

Egyik konzultáció alkalmával felvetődött, hogy 2 hét, mint előkészítő szakasz, állt rendelkezésünkre a regisztrációkra. Sokan hiányolták, hogy nem kaptunk semmilyen segítséget ehhez. A válasz erre talán elsőre meglepő, de ha belegondolunk van igazságtartama. Az önszabályozó tevékenységnek már be kellett indulnia ekkor. Aki nem vette az első akadályokat, az valószínű később sem lett volna alkalmas a csoportmunkára. Ezzel biztos lehet vitatkozni, főleg azok tudnának másként érvelni, akiknek nem sikerült a csatlakozás, vagy az elején lemorzsolódtak. Kíváncsi lennék az ő álláspontjukra is.

Én már a legelején az egyik bejegyzésemben módszernek neveztem a konnektivizmust:

Végre nem csak tanulunk új módszereket, hanem rögtön ki is próbáljuk őket. Saját bőrünkön tapasztalhatjuk a konnektivizmus minden előnyét és hátrányát. Kicsit olyan, mintha két legyet ütnénk egy csapásra: aktívan részt veszünk egy új oktatási formában és új ismereteket is elsajátítunk. Végre kihasználjuk a 21. sz. adta informatikai „csodáit” és nem süppedünk bele a kényelmes tanár előad – diák jegyzetel és magol formába.

Erre Tündy rögtön válaszolt is: „De, azt már megtanultam, hogy az általad említett konnektivizmus meglehetősen vitatott abban a kérdésben, hogy nevezhetjük-e módszernek.”

Hát igen, ez a hét is során többször felmerült és azt hiszem mi sem jutottunk dűlőre benne. Én viszont maradtam a módszernél.

70-80 fő jelentkezett a csoportba, de nagyon nagy volt a lemorzsolódás aránya. Sokan már a regisztrációk során abbahagyták és bele sem vágtak, mások az első pár előadások után fejezték be aktivitásukat. Vajon mi lehetett az oka? Mindenkinek a ráfordított idővel volt gondja? Vagy belátták, hogy számukra ez nem a megfelelő tanulási út. Végül is menekülési útvonalnak ott volt a vizsgázási lehetőség.

A csoport igazán akkor tudna a legjobban hatékonyan dolgozni, ha a létszám 100 fő körüli lenne. Akkor tudnánk igazán a régi berögzült szokásainkat levetkőzni, nem arra figyelnénk, hogy egy-egy hozzászóló honnan jött, hanem egyszerűen hatékonyabban működne a kommunikáció és a tudásmegosztás. Nagy létszámmal működhetnénk igazi hálózatként. Mivel kevesen vagyunk, így igazán mindenki mindenki bejegyzését olvassa és kommenteli. Ritkán adódik csak, hogy egy-egy bejegyzés komment nélkül maradt. Bevallom nekem már sikerült, de valószínű nem az volt a legjobb írásom. Nagy létszámnál, ha valahol felbukkan egy jó bejegyzés, akkor az emberek elkezdenek körülötte csoportosulni. Mivel senki sem teljesít azonos mértékben és nem minden téma kedvére való, így ezek a csomópontok változhatnak.

A konkrét témák adottak voltak és heti ritmusban váltották egymást 10 héten keresztül. Néha kicsit feszítettnek éreztem a tempót és tovább maradtam volna egy témánál. De ez persze az érdeklődési körömtől is függött.

A bevezetés, ami a kezdő lökést adta, egy élőben közvetített előadás volt. Először furcsa volt így részt venni az előadáson, mivel csak hallhattam és nem tudtam aktívan részt venni az óra menetében. Aztán lehetőségünk adódott, hogy Twitteren hozzászóljunk. Ez már engem is aktivitásra és közös gondolkodásra késztetett. Személy szerint én ezt egy nagyon jó ötletnek tartom, engem nagyon motivált. Pár hete tovább bővült az órán való részvétel lehetőségei. SL-ben az ELTE PPK virtuális Oktatási környezetében avatárommal beülhettem az órára, ahol láttam és hallottam a ppt-t és egy kamera segítségével az élőben jelenlévőket is. Persze lehetne hőbörögni a technikai gondok miatt, de nem teszem, mert ez egy kísérleti fázisban és élő előadás során úgy gondolom előfordulhat. Az órán ülve jöttek a berögzült tanulói szokások. Chaten beszélgettünk, ismerkedtünk és együtt nevettünk, amikor az egyik avatar kissé elfáradva összedőlt J. Örülök, hogy kipróbálhattam ezt a tanulási módot is, és saját tapasztalatot szerezhettem!

Nézzük, hogyan boldogulok és boldogul a csoport az eszközökkel:
  • Blog: Az elején nehezen tudtam elképzelni, hogy én majd írok valamit és azt mások is elolvassák, véleményezik. Hát igen, nem ebben nőttem fel, még tanulom a webkettességet. Nehéz volt elképzelnem, milyen stílusban kellene írnom. Azért mégis olvasni fogják mások is, hallgatók, tanárok, esetleg külsősök egyaránt. Szerintem mindenki megtalálta szépen lassan önmagát, és hangját is. Az első blogban az előadásban elhangzottakra kell reagálnunk, míg a másodikban a témahét összegzését kellene leírnunk. Ezt se egységesen csináljuk: van, aki kiemel egy-egy témát, van, aki végigviszi az előadást, van, aki sok szakirodalmat használ, van, aki keveset. És mégis, szerintem mindegyik nagyon jó bejegyzés.
  • Podcast: Most mélyen hallgatok. Mindjárt vége a kurzusnak és még mindig nincs kész. Az oka? A sokat emlegetett időhiány. Tudom, most már meg kell csinálnom, de a többi feladat mellett… na de nem engedek az elefántnak és a hét végére elkészülök vele! A csoport többi tagja is halogatta, lassan készülnek az előadások.
  • Twitter: Itt kellene a témához kapcsolódó impulzív gondolatainkat megosztani. Bevallom, nekem ez akkor sikerül igazán, amikor tudom, hogy hozzá tudok szólni az előadáshoz. Egyébként a csoporton belül is a témával kapcsolatos linkek küldése megy. Ez talán a leggyorsabb módja annak, hogy meglegyenek a tweetjeink.
  • Fogalomtérkép: Ezt a programot nem ismertem, de nyelvtanárhoz méltóan alkalmaztam az őskori változatát – csomagolópapír, színes filcek. Használata egyszerű, jól átfogja és összekapcsolja a heti témákat, gondolatokat. Érdekes, hogy MA képzésen sem alkalmazzuk, pedig egy számítógép legalább van a termekben. (Vagy legalábbis abban, ahol mi vagyunk konzultáción.)
  • Közös dokumentum: Talán erről ment a legtöbb bejegyzés a hét folyamán. Nehezen találtuk, hogy pontosan mit is kellene beleírni. Saját gondolatot, szakirodalmi hivatkozást, vagy mindkettőt. Ahogy elnéztem, mi a tutira mentünk és a szakirodalomból ollózgatunk, saját gondolat alig jelenik meg. Van, aki lelkesen szerkesztgeti, van, aki csak néha tesz hozzá. Egy biztos, azonnal reagálni kell, különben már szinte minden fontos dolog említésre kerül benne. Mivel nem volt megbeszélve, vagy pontosabban mondva nem figyeltünk rá, nem egységes a formája. Ez talán a régi berögzült szokások számlájára is írható, mivel nem lett a szánkba rágva a formai követelmény, nem törődtünk vele. Ettől függetlenül, szerintem a csoport munkáját tükrözi, kiemeltük benne a számunkra fontos dolgokat és új ismereteket.


Ejtsünk néhány szót a szerepekről. Először nézzük a tanárt, aki itt facilitátorként jelenik meg. Támogat, koordinál minket, felvázolja a témahetek tartalmát. Az elején furcsa volt, hogy mi itt voltunk, a munkát elkezdtük és nem volt tanári jelenlét. Ő, egy amolyan Big brother – a nagy testvér, aki mindent lát. Ettől függetlenül folyamatos visszajelzést kapunk munkánkról, hiszen társaink elolvassák bejegyzéseinket és kommentelik őket.

Nekünk, résztvevőknek is másként kell hozzáállni a munkához, mint egy hagyományos oktatási környezetben. Már az elején beindult az önszabályozó tevékenységünk, mindenki kialakította a saját ritmusát és időbeosztását. Mivel kevesen vagyunk, jól megfigyelhető, hogy ki mikor készíti el a bejegyzéseit és mikor aktív facebook-on. A konnektivizmus a belső motivációra épül. Vajon minket tényleg nem befolyásol az a külső motiváció, hogy ha ezt megcsináljuk, akkor nem kell vizsgáznunk? Ha nem lenne tétje, akkor is dolgoznánk vele ennyit? Talán ez lehet az oka, hogy miért nem terjedt el még jobban a konnektivizmus. Az emberek konkrét cél és eredmény (papírom lesz róla) nélkül fognak tanulni.

Az előadás végén szó volt a látszatkonnekt effektusról, melynek jellemzői:
  • Skálafüggetlenség látszata

o   Kis, könnyen áttekinthető csoport
o   Eltérő aktivitás
o   A bejegyzések hozzászólásai gyakran értelmezőek reproduktív helyett
  • Információáramoltatás eltérései

o   Twitter: változó tartalom, kevés a párbeszéd és a saját gondolat
o   Közösség: a Twitterrel ellentétben FB-n kevés a külső hivatkozás
o   Blog: impulzív és összegző bejegyzés egyszerre készül el
o   Dokumentum: közös jegyzetként funkcionál vagy az új közös tudást tükrözi

Legyünk reálisak. Ezeket a mi kis csoportunk is produkálja. Akkor mi nem is konnekt csoport lennénk? Szerintem mindenképpen. Megpróbáltuk és nekünk így sikerült. Attól még lehetünk sikeresek, hogy nem hoztuk a papírformát. Így is sokkal többet tudunk annál, aki esetleg 5-re vizsgázik ebből a tantárgyból. Ez volt eddig az első tantárgyam, ahol ilyen aktivitással végig kellett dolgoznom a szemesztert, de itt is tanultam a legtöbbet. A puding próbája az evés. Kipróbáltam a konnektivizmust, megpróbáltam a régi berögzült szokásaimat levetkőzni és valami újat alkotni. A legnagyobb ellenség a folyamat során talán nem is az idő volt, hanem saját magunk. Túl kellett lépni önmagunkon, bátran nyitni és kitartani. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése