Ezen a témahéten az előadás a távoktatási környezetben lévő tanárszereppel foglalkozott. Most is párban kellett az SL-ben kiosztott feladatot megoldani. Ezt a bejegyzést Vicze Tímea és Vargyas Bálint közösen készítette.
A feladat:
Képzési vezetők vagyunk egy távoktatással foglalkozó intézménynél. Olasz nyelvtanároknak kell olyan 30 órás IKT továbbképzést összeállítani, amiben az oktatáshoz szükséges termékeket, eszközöket sajátíthatják el.
A továbbképzés:
A szükséges termékeket és eszközöket úgy kellene összeállítani, hogy a nyelvoktatás során alkalmazott feladattípusoknak és a tanulói sajátosságoknak is megfeleljen.
Nyelvoktatás során előforduló feladattípusok:
- olvasott szöveg szövegértése
- hallás utáni szövegértés
- beszédgyakorlatok, szituációk
- képleírások
- szövegalkotás (fogalmazás, levélírás)
- a nyelvtan (elméleti és gyakorlati)
Fontos szempont, ami a tanulókat érinti:
- legyen lehetőség a beszélt nyelv gyakorlására is, ne csak elméleti nyelvtant tanítsunk
- legyenek csoportos feladatok is (csoportba tartozás élménye, egymás segítése)
- legyenek esetleg alternatív megoldások is, nem biztos, hogy mindenki azonos teljesítményű géppel rendelkezik
- az elméleti anyagok legyenek visszanézhetőek
- legyen lehetőség egyéni és csoportos konzultációkra
Ezeket a szempontokat figyelembe véve a következő elemek kerülnének a digitális tolltartóba. A 30 órás képzés 5 napot venne igénybe:
- google szolgáltatások (gmail, keresés, képek, dokumentumok, naptár, chat / videókonferencia - google+ (1,5 nap)
- moodle - e-learning felület (1 nap)
- ustream (0,5 nap)
- mindmap (0,5 nap)
- SL (1,5 nap)
A 5 modul a következőképpen épülne fel:
- programon való regisztrálás
- a program / eszköz rövid bemutatása
- módszertan
- gyakorlás
- használat
A modulok vizsgával / konkrét feladatokkal záródnának. Részletes tervet kellene készíteniük egy az e-learninges tananyagban szereplő nyelvi elem letanítására. Be kellene mutatni, hogy az adott eszközt, hol és hogyan tudnák az adott tanítási folyamatban alkalmazni. (Pl.: esemény létrehozása, közzététel, segédanyagok (szöveg, kép, hang) közzététele. Nem a feladatok pontos kidolgozása kellene, hanem, hogy milyen típusú feladatokat és hogyan alkalmaznának.
Mivel alapvetően nyitott tanárok felkészítéséről van szó, így feltételezzük, hogy az alapvető IKT ismereteik megvannak: alapfokon tudják használni a számítógépet (ki/bekapcsolás, Word, Excel, mikrofon/fülhallgató, kamera). Így ezek betanítására nem fordítunk figyelmet.
Az nyelvtanárok IKT továbbképzését egy előzetes tudásfelméréssel kezdenénk, amit feleletválasztós teszt alapján, névvel kellene kitölteni. Ezek a tanítani kívánt platformok előzetes ismeretét mérnék fel önkéntes bevallási alapon. A tesztek alapján, amennyiben szükséges, akár differenciáltan is meg lehetne valósítani az oktatást, bár feltételezzük, hogy megközelítőleg egy szintem vannak a jelentkezők.
Az általunk javasolt eszközök, programok a következőképpen épülhetnek be az oktatásba:
Google:
- gmail - kapcsolattartás, élethű idegen nyelvű levélírás, a levelek csoportosíthatók
- keresés - kiegészítő anyagok keresése pl. az olasz kultúráról képek, hanganyagok, videók
- képek: adott témához képleírások
- dokumentumok - közös doksik (csoportba tartozás élménye, mindenkinek más-más ötlete lehet egy képleíráshoz, vagy szituációhoz - közös “tananyag” létrehozása, egymást is lehet korrigálni - tanulás a saját és mások hibáiból)
- naptár - a csoportot érintő fontos dátumok rögzítése, események lértehozása, emlékeztetők
- Chat és videókonferencia (google+): technikai és szervezési segítségnyújtás, személyes és csoportos konzultáció, beszédgyakorlatok
Moodle:
- e-learning felület
- dokumentumok fel- és letöltése (feladatok, tesztek, fogalmazások, szövegértéses feladatok)
- kurzusfórum (feladatok pontosítása, hallgatói bizonytalanságok tisztázása)
Ustream:
- nyelvtan elmélete (magyarázat és ppt)
- olasz anyanyelvű olvas fel szavakat, kifejezéseket (látom és hallom - kiejtés és írásmód)
- hallás utáni szövegértés (először csak hallják, majd másodszori hallgatásnál már láthatók a kérdések is)
Mindmap:
- adott témához szavak és kifejezések gyűjtése (közös és egyéni)
SL:
- beszédgyakorlatok
- teleportálás Olaszországba
- olasz anyanyelvűekkel való beszélgetések
- A résztvevők figyelmét fel kell hívni arra, hogy nem minden esetben alkalmazható ez a program, mivel nagy a gépigénye. Kiválthatjuk a google+ hangout szolgáltatással. Ez az oktatótól nagy rugalmasságot és kreativitást igényel. Így időigényesebbé is válhat a folyamat.
A képzés zárásaként a résztvevőknek záróvizsgát kell tenniük, ahol egy konkrét témakört kell letanítaniuk a többieknek, lehetőleg a legtöbb - az órán tanult eszköz - használatával. Ennél a feladatnál már konkrét példákat, feladatokat, utalásokat és linkeket kell alkalmazniuk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése