2012. április 22., vasárnap

Tanárszerep távoktatási környezetben


Ezen a témahéten az előadás a távoktatási környezetben lévő tanárszereppel foglalkozott. Most is párban kellett az SL-ben kiosztott feladatot megoldani. Ezt a bejegyzést Vicze Tímea és Vargyas Bálint közösen készítette.

A feladat:
Képzési vezetők vagyunk egy távoktatással foglalkozó intézménynél. Olasz nyelvtanároknak kell olyan 30 órás IKT továbbképzést összeállítani, amiben az oktatáshoz szükséges termékeket, eszközöket sajátíthatják el.

A továbbképzés:
A szükséges termékeket és eszközöket úgy kellene összeállítani, hogy a nyelvoktatás során alkalmazott feladattípusoknak és a tanulói sajátosságoknak is megfeleljen.

Nyelvoktatás során előforduló feladattípusok:
  • olvasott szöveg szövegértése
  • hallás utáni szövegértés
  • beszédgyakorlatok, szituációk
  • képleírások
  • szövegalkotás (fogalmazás, levélírás)
  • a nyelvtan (elméleti és gyakorlati)

Fontos szempont, ami a tanulókat érinti:
  • legyen lehetőség a beszélt nyelv gyakorlására is, ne csak elméleti nyelvtant tanítsunk
  • legyenek csoportos feladatok is (csoportba tartozás élménye, egymás segítése)
  • legyenek esetleg alternatív megoldások is, nem biztos, hogy mindenki azonos teljesítményű géppel rendelkezik
  • az elméleti anyagok legyenek visszanézhetőek
  • legyen lehetőség egyéni és csoportos konzultációkra

Ezeket a szempontokat figyelembe véve a következő elemek kerülnének a digitális tolltartóba. A 30 órás képzés 5 napot venne igénybe:
  • google szolgáltatások (gmail, keresés, képek, dokumentumok, naptár, chat / videókonferencia - google+ (1,5 nap)
  • moodle - e-learning felület (1 nap)
  • ustream (0,5 nap)
  • mindmap (0,5 nap)
  • SL (1,5 nap)

A 5 modul a következőképpen épülne fel:
  • programon való regisztrálás
  • a program / eszköz rövid bemutatása
  • módszertan
  • gyakorlás
  • használat

A modulok vizsgával / konkrét feladatokkal záródnának. Részletes tervet kellene készíteniük egy az e-learninges tananyagban szereplő nyelvi elem letanítására. Be kellene mutatni, hogy az adott eszközt, hol és hogyan tudnák az adott tanítási folyamatban alkalmazni. (Pl.: esemény létrehozása, közzététel, segédanyagok (szöveg, kép, hang) közzététele. Nem a feladatok pontos kidolgozása kellene, hanem, hogy milyen típusú feladatokat és hogyan alkalmaznának.

Mivel alapvetően nyitott tanárok felkészítéséről van szó, így feltételezzük, hogy az alapvető IKT ismereteik megvannak: alapfokon tudják használni a számítógépet (ki/bekapcsolás, Word, Excel, mikrofon/fülhallgató, kamera). Így ezek betanítására nem fordítunk figyelmet.

Az nyelvtanárok IKT továbbképzését egy előzetes tudásfelméréssel kezdenénk, amit feleletválasztós teszt alapján, névvel kellene kitölteni. Ezek a tanítani kívánt platformok előzetes ismeretét mérnék fel önkéntes bevallási alapon. A tesztek alapján, amennyiben szükséges, akár differenciáltan is meg lehetne valósítani az oktatást, bár feltételezzük, hogy megközelítőleg egy szintem vannak a jelentkezők.

Az általunk javasolt eszközök, programok a következőképpen épülhetnek be az oktatásba:

Google:
  • gmail - kapcsolattartás, élethű idegen nyelvű levélírás, a levelek csoportosíthatók
  • keresés - kiegészítő anyagok keresése pl. az olasz kultúráról képek, hanganyagok, videók
  • képek: adott témához képleírások
  • dokumentumok - közös doksik (csoportba tartozás élménye, mindenkinek más-más ötlete lehet egy képleíráshoz, vagy szituációhoz - közös “tananyag” létrehozása, egymást is lehet korrigálni - tanulás a saját és mások hibáiból)
  • naptár - a csoportot érintő fontos dátumok rögzítése, események lértehozása, emlékeztetők
  • Chat és videókonferencia (google+): technikai és szervezési segítségnyújtás, személyes és csoportos konzultáció, beszédgyakorlatok

Moodle:
  • e-learning felület
  • dokumentumok fel- és letöltése (feladatok, tesztek, fogalmazások, szövegértéses feladatok)
  • kurzusfórum (feladatok pontosítása, hallgatói bizonytalanságok tisztázása)

Ustream:
  • nyelvtan elmélete (magyarázat és ppt)
  • olasz anyanyelvű olvas fel szavakat, kifejezéseket (látom és hallom - kiejtés és írásmód)
  • hallás utáni szövegértés (először csak hallják, majd másodszori hallgatásnál már láthatók a kérdések is)

Mindmap:
  • adott témához szavak és kifejezések gyűjtése (közös és egyéni)

SL:
  • beszédgyakorlatok
  • teleportálás Olaszországba
  • olasz anyanyelvűekkel való beszélgetések
  • A résztvevők figyelmét fel kell hívni arra, hogy nem minden esetben alkalmazható ez a program, mivel nagy a gépigénye. Kiválthatjuk a google+ hangout szolgáltatással. Ez az oktatótól nagy rugalmasságot és kreativitást igényel. Így időigényesebbé is válhat a folyamat.

A képzés zárásaként a résztvevőknek záróvizsgát kell tenniük, ahol egy konkrét témakört kell letanítaniuk a többieknek, lehetőleg a legtöbb - az órán tanult eszköz - használatával. Ennél a feladatnál már konkrét példákat, feladatokat, utalásokat és linkeket kell alkalmazniuk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése