Az előadást hallgatva
hirtelen megzavarodtam, hogy most melyik óra előadását is hallgatom. Az elején
szó esett a Komenczi féle nagy kulturális változásokról. Erről már írtam az
egyik bejegyzésemben. Utána jöttek a különböző tanulásértelmezések, amikről Tanuláselméletek
az andragógiában című órán is már tanultunk. Egy másik óránkon szó volt az
előzetes tudás elismeréséről és a formális, informális tanulásokról. Ezek itt
is előkerültek. Végül a korszerű tanulási környezetről esett szó, amiről pedig
már az eLearninges kurzus kapcsán beszéltünk. Csupa ismerős téma, most mégis
tanácstalanul ülök itt és nem is tudom, hol kezdjem, hirtelen miről írjak, hogy
ne ismételjem magam. Vegyük szép sorjában és majd meglátjuk most mikre helyezem
a hangsúlyt, illetve változott-e az álláspontom bizonyos témákban.
A nagy kulturális
változásokat Donald koncepciója alapján készült felosztásban szokták említeni.
Ez alapján a következő korszakokat különböztetjük meg:
- Epizodikus: Ez a főemlősök korszaka, kb. 5 millió évvel ezelőtt. Ekkor a tudásszerveződés az epizodikus eseményreprezentációra korlátozódott és tudásátadásról még nem beszélhetünk.
- Mimetikus: A homo erectus megjelenésével, kb. 1,5 millió évvel ezelőtt kezdődött. Fő jellemzője a modellkedés és utánzás. Kialakult a mások számára közölhető reprezentációk igénye és képessége.
- Mitikus: A homo sapiens megjelenése, kb. 100- 50 ezer évvel ezelőtt. A beszéd megjelenése lehetővé tette a hatékonyabb kommunikációt. A tudásátadás a mítoszokra, elbeszélő tudás átadására vonatkozott. Mivel itt már nem a test volt a kifejezés eszköze, hanem a nyelv ezért már ekkor beszélhetünk médiumváltásról. A beszélt nyelvvel már pontos információk voltak közölhetők, így ez vált az oktatás és tanítás fontos eszközévé. Az élő beszéd még ma is az egyik legfontosabb kommunikációs eszköz. Mivel az élőbeszédet metakommunikációs, nonverbális jelzések egészítik ki és érzelmek is közvetíthetők, így az oktatás során is ez lett a leghatékonyabb „oktatási technológia”.
- Modern: Kb. 5000 évvel a modern ember megjelenésével lett jellemző. Az írás megjelenésével már külső dologra lehetett rögzíteni a tudást. Az írás megjelenésével az emberi tapasztalatok és tudás átadása személy, tér és idő független lett. Azonban a beszéd egy velünk született készség, míg az írás és olvasás elsajátításánál csak saját tanulási képességünkre támaszkodhatunk. Az írásbeliséggel és a könyvnyomtatás elterjedésével az iskolák is szélesebb körben terjedtek el. A tanulás már nem csak a szóbeliséget jelentette, hanem az írásbeliséget is.
Komenczi Bertalan
Elektronikus tanulási környezetek című könyvében megemlíti, hogy az a
felsorolás még kiegészíthető a hálózati kultúrával. Ez azonban ma még
gyerekcipőben jár, még nem tudjuk, hova vezet és mivé alakul.
Igazából két nagy ugrás
látható. Az első a beszéd, a második az írás megjelenésével magyarázható, mivel
ezek a korábbi kommunikációkhoz képest hatalmas változások voltak.
Bizonyítottan ezek a fejlődések az agy növekedésével is jártak. A homo sapiens
megjelenése óta azonban változás nem történt. Az írás megjelenésével már nem
csak saját magunk fejben tudtuk tárolni az információkat, hanem a könyveknek
hála már külső helyen is. Az írás és a könyvek elterjedése is egy lassú
folyamat volt, mégis elterjedt és elfogadottá vált. Később megjelent a
számítógép és az internet, az emberek megijedtek és világ végét kiabáltak. Na
jó, ez kicsit túlzó, de nagy volt az ellenállás. Pedig mi történt? Az információkat
ugyanúgy, mint a könyvnyomtatás elterjedésével most is külső eszközön tároljuk.
Tehát a módszer nem változott, csak a folyamat gyorsasága és hatékonysága,
valamint az eszközök. Miért vagyunk bizalmatlanok az információk ilyen jellegű
terjedése és tárolása ellen? Lehet, hogy a saját tudatlanságunk lassítja a
fejlődés menetét. Azért valljuk be, kicsit megfoghatatlan, hogy amiket egy
gépre írok, és megosztom, azt bárki a világ másik részén olvashatja. Persze itt
most lehetne magyarázni a technikai hátteret, de nem tudom és nem is akarom.
Lehet, hogy sokan ezért ódzkodnak tőle? A könyvnyomtatás jobban elképzelhető és
az eredmény kézzel fogható. Lehet ellenállni, de nem érdemes. Az információk
hálózati terjedése egyre nagyobb szerepet játszik életünkben. Akár akarjuk,
akár nem ez a fejlődés új útja.
A beszéd és az írás
ugyanúgy megmarad, továbbra is információkat közvetítenek, csak más, modern
eszközök segítségével. A technikával a távolságok leküzdhetőek, nem fontos egy
időben ugyanott tartózkodnunk, mégis tudunk egymással beszélni.
Tanulásértelmezések:
A tanuláselméletek
közül hármat emeltünk ki: behaviorista, kognitivista és konstruktivista.
Behaviorista:
Az 1910 években
Amerikából induló irányzat szerint az ember viselkedése külső ingerektől függ.
A viselkedés kondicionálás során alakul ki, ami azt jelenti, hogy egy megfelelő
ingerre, tanult válaszreakcióval reagálunk.
„Pavlov csupán némi betekintést kívánt nyerni a kutyák
emésztőrendszerének működésébe, amikor mintegy melléktermékként azonosította a
klasszikus kondicionálás elnevezésű tanulási jelenséget. Az alaphelyzet az
volt, hogy a kutatócsoport műtétileg behelyezett csövön át kivezette a
kísérleti kutyák nyálát a szájukból, így az nem a gyomorba jutott, hanem a
sipolyon át távozott a szervezetből egy mérőedénybe. Amikor táplálék kerül az
élőlény szájába, automatikusan megindul a nyálképződés, hogy biztosítsa az étel
útját a nyelőcső felé. Pavlov a nyálelválasztás mennyiségére, összetételére
volt kíváncsi, amikor észrevette azt, hogy a paciensei elkezdenek nyáladzani a
táplálék látványára, mi több, egy ételtől teljesen független ingerre, mondjuk
csengetésre is. Akkor jött rá arra, hogy az együtt járó ingerek
összekapcsolódnak és a kutyák ugyanúgy reagálnak akkor is, ha csak egyik vagy
másik van jelen. Magyarán, mikor a kutya sokat tapasztalta, hogy a csengetés
után mindig táplálék jön, akkor csupán a csengetés hangjára beindult a
nyálképződés.” http://www.kislexikon.hu/pavlovi_reflex.html
Skinner
rendszere az operáns kondicionáláson alapszik. A viselkedés alakításában a
megerősítő folyamatok játszanak nagy szerepet. A megerősítés lehet pozitív vagy
negatív (de nem bűntetés) is. Skinner oktató gépéről szerintem sokunknak eszébe
jut az Éretlenek című francia film, melyben diákokat próbálnak felkészíteni
érettségi vizsgára J
Skinner tanítási
módszerének alapelvei:
- a tanuló azonnali visszajelzést kap
- a feladat kisebb részekből áll
- megismétli az utasításokat
- a legegyszerűbb feladattól halad a legnehezebbig
- pozitív megerősítést ad helyes válaszok esetén. ( http://hu.wikipedia.org/wiki/Burrhus_Frederic_Skinner)
Tehát a behaviorista
felfogásnál a tanulás a viselkedés megváltozását jelenti. A tanulást
ismétléssel, kondicionálással, a környezetből jövő ingerrel éri el. A tanulás
célja, hogy elérjük a kívánt irányú viselkedést. A felnőttoktatónak ezért olyan
feladatokat kell készítenie, mellyel a kívánt hatás elérhető. Ilyen irányt
mutat a programozott oktatás is. Magyarországon standardizált tesztekkel
próbáltak kondicionálni, és ezáltal a teljesítményt növelni.
Kognitivista:
A kognitív
tanuláselmélet a mentális tevékenységet tanulmányozza, így a felismerés, a megértés, a következtetés, az
interpretáció, az ítéletalkotás, az emlékezet és a képzelet működésének
megértésére törekszik. A tanulási folyamat az információfeldolgozáson
alapszik. Tanulással megváltozik a belső kognitív struktúra és a cél a tanulás
tanulása. Részletes instrukciós eljárásokat dolgoztak ki, melyek a képzési
célok meghatározása után megtervezik és megszervezik a célok eléréséhez szükséges
tevékenységeket, a tanulás és tanítás részfolyamatait.
Gyakorlati
megvalósítás:
- Rendszerbe szervezett információk bemutatása
- Az új információknak a meglevő tudáshoz való kapcsolása
- Változatos technikák használata a tanulási folyamat irányítására és támogatására (figyelemfókuszáló kérdések, kiemelések, analógiák, képek, stb.)
Jeles képviselői:
- Piaget: Belülről motivált tanulás jelentősége. A gyerekeket úgy lehet megtanítani kognitív ismeretekre, ha rendelkeznek megfelelő tapasztalattal. Lehetőséget kell adni a gyerekeknek, hogy interakcióba lépjenek tárgyakkal, egymással, szituációkkal. A gyerekek még nagyon nyitottak az új felé, ezt ki kellene használni.
- Bruner: A diákoknak is át kell látniuk a tananyag struktúráját. A tanuló akkor tud hatékonyan tanulni, ha kész tananyag helyett a saját erejéből sajátítja el az anyagot.
- Lewin: Sem a környezet, sem a gondozás nem képes egyedül magyarázni az egyén viselkedését vagy a személyiségét, de mindkettő hatással van egymásra az egyén formálásában.
Konstruktivista:
A tanulás belső,
kreatív, mentális aktivitásként való értelmezése. Abból indul ki, hogy a tudás
nem a valóság tükörképi mása, hanem modell jellegű belső konstrukció. A tanuló
a tudást az érzékszerveken át felvett információkból építi fel. A folyamat
főszereplője a tanuló, az ő szükségleteihez igazodik a tanár segítő
tevékenysége.
Siebert konstruktivista
didaktikai felfogása szerint a felnőtt tanulóról a következők mondhatók el
(Siebert, 1997; F. Szakos, 2002): relatíve önalkotó, tanulása önszervező jellegű,
nem tanítható akarata ellenére. A külvilágból érkező információkat a már
meglévő tapasztalataira vonatkoztatja, ha azok nem illeszkednek
tapasztalataihoz, vagy ha nem talál megfelelő magyarázatot arra, hogyan
illeszthetők az új ismeretek a meglévő tapasztalatokhoz, akkor vagy
átértelmezi, vagy megtartja, vagy visszautasítja. A múltbeli tapasztalat és a
vele együtt járó magyarázat könnyen ellenállhat a változásnak, ha az oktatás
nem támaszkodik ezeknek a tapasztalatoknak a bevonására, felidézésére.
Összegzésül egy
táblázatban látható a három elméleti perspektíva jellemzői:
|
Behaviorista
|
Objektivista
|
Konstruktivista
|
Mi a tanulás?
|
viselkedésváltozás
|
változás a hosszú távú memóriában
|
változás a tapasztalatok
értelmezésében
|
Mit foglal
magában a tanulási folyamat?
|
környezeti hatás+viselkedés+
megerősítés
|
figyelem+feldolgozás+
tárolás/előhívás
|
értelmezés+dialógus+
együttműködő problémamegoldás
|
Mi a tanár
elsődleges szerepe?
|
környezeti hatások elrendezése
|
mentális folyamatokat támogató
információszervezés
|
mintaadás és segítés
|
Hogyan tölti
be ezt a szerepet?
|
célokat határoz meg. Utasítást mintát,
cselekvési tervet ad. Biztosítja a megfelelő időben való megerősítést.
|
információkat szervez rendszerbe. Az
új információkat meglevő mintákhoz kapcsolja. Változatos és sokrétű
támogatást ad a mentális folyamatok optimalizálásához.
|
lehetőséget biztosít a realisztikus,
releváns problémák megoldására. Csoportmunkát épít be a tanulási folyamatba.
Mintát mutat és tanácsot ad a közös problémamegoldás során.
|
Mi a tanuló
szerepe?
|
az utasítás/terv követése
|
az információk rendszerbe illesztése
|
felfedezés, értelmezés, kutatás
|
Komenczi
Bertalan: Elektronikus tanulási környezetek
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése