Nyílt oktatási formák
csak akkor hozhatóak létre, ha a benne résztvevők is megszabadulnak a régi
berögzült szokásaiktól. A hagyományos oktatási formával mindenki találkozott,
megszoktuk, hogy az iskolában a tanár magyaráz, a diák figyel és helyesel. Erőteljes
hierarchizált szerepek vannak, mindenki tudja a pontos feladatát. Megszoktuk,
hogy minden információt kézhez kapunk és a számonkérés is ebből van. Nyílt
oktatási formáknál elengedhetetlen az adaptivitás, az alkalmazkodás. Számomra
mindig furcsán hangzik, mikor azt mondják, hogy a tanuló középpontba helyezése.
Miért? Normál esetben nem a tanuló lenne a fontos? Nem neki kellene sikeresen
tevékenykednie? Hát igen, a jelenlegi gyakorlat mást mutat.
Ma már egyre több
helyen és módón elérhető ez az új oktatási forma. „A távoktatás és egyre inkább az IKT által támogatott
távoktatás, az e-learning gazdaságossága, hozzáférhetősége és a nyitott tanulás nyújtotta flexibilis időbeosztás,
tanulói autonómia, továbbá a távoktatás irányításának viszonylagos leegyszerűsödése,
a különféle szabad szoftverek, a tartalomkezelő és tanulásszervező rendszerek alakíthatósága nagymértékben
hozzájárult a terület térhódításához.” (http://www.ofi.hu/tudastar/tavoktatas-learning)
A Nemzetközi Távoktatási
Kurzuskereső eddig 131 országban a felső- és felnőttoktatás és a céges
továbbképzések terén több mint 55 000 távoktatási, e-learninges vagy „vegyes”
jellegű akkreditált és nem akkreditált képzést és tanfolyamot jegyez.
Nyílt oktatási forma
szervezeti sajátosságai:
- Önálló intézményként alapított, ahol az oktatásszervezés és az oktatás egy szervezeten belül történik. Pl.: Németország, Hollandia, Spanyolország, Nagy – Britannia, Írország, Portugália
- Konzorciumok, ahol a nemzeti ügynökségek irányítják a nyitott képzési formában a távoktatást valamint a nyitott és hagyományos képzést is folytató felsőoktatási intézmények közti együttműködést. Pl.: Olaszország, Belgium
- Olyan országok, ahol hiányzik a koordináció. Pl.: Dánia, Franciaország, Svédország (http://www.zmne.hu/Forum/00okt/oktatas.htm)
Nyílt oktatás
jellemzői:
- Tanuló középpontba helyezése
- Együttműködés: Mivel térben és időben nem együtt van az oktató és a hallgató, ezért ez szerintem különösen fontos, hogy mindkét fél együtt (aktívan) részt vegyen a munkában.
- Tanulói aktivitások: a nyílt oktatási formánál a hallgatónak is tennie kell a tudás megszerzéséért. Bizonyos dolgoknak utána kell járnia, utána kell olvasnia.
- Változatos eszközök: A technika fejlődésével a távoktatást már nem csak levelezés formájában lehet elképzelni, hanem számítógép segítségével is. Az internet segítségével már a virtuális jelenlét is megoldható az órákon, így személyesebbé válhat a kommunikáció, az óra menete és a tanulás.
- Individualizált körülmények: az egyéni különbségeket is figyelembe tudják venni.
- Tanári teamek:
A
pedagógus részéről nem elég a lelkesedés, komoly szakmai háttérrel kell
rendelkeznie, hogy helyt tudjon állni, ebben az új környezetben. Mivel megváltozik a
tanár tevékenységi köre, így az elnevezés is változik. A leggyakrabban ezekkel
találkozhatunk:
- Támogató (tutor): a tanulási folyamat egyénre
szabott támogatása és a tanulócsoport kooperatív munkájának ösztönzése és
irányítása a fő feladata.
- Ösztönző (facilitátor): A tanulástámogatást
irányítja, segíti értelmezni az oktatási anyagokban található
információkat.
- Edző (coach): Fejlesztő, felkészítő tanár, akinek
feladata a megfelelő oktatási segédletek kiválasztása, IKT közegen
keresztül történő segítségnyújtás, a tanulók megtanítása az e-tananyag
használatára, a feladatok és projektek értékelése
- tanácsadó (counsellor): Közreműködik a megfelelő
kurzus kiválasztásában, segít a tanulási nehézségek leküzdésében
- Mentor: tájékoztat a konzultációkról, az oktatási segédletek és egyéb források elérésének módjáról, segít a megfelelő tanulási stratégia kialakításában
- Konzulens: A tanulási folyamat irányítását és ellenőrzését időszakos rendszerességgel személyes találkozók segítségével végzi. (Kőfalvi Tamás: E-tanítás)
Látható, hogy ebben az
oktatási formában a pedagógusnak segítő, támogató funkciója van. Ehhez
hasonlóan a hallgatói szerepek is megváltoznak. Kovács Ilma Új út az
oktatásban című könyvében összegyűjtötte a legfontosabb különbségeket a
hagyományos oktatásban tanulók és a távoktatásban tanulók között:
A hagyományos
oktatásban tanulók
|
A távoktatásban
tanulók
|
Életkor és tudásszint szempontjából
homogén csoportot alkotnak
|
Kicsi a valószínűsége a homogén
csoportok verbuválásának[
|
Egy közös térben (osztályban,
laboratóriumban) tanulnak
|
Egymástól távol, térben szétszórva
tanulnak
|
Állandó ellenőrzés mellett, tanártól
„függő viszonyban” fejlődnek
|
Közvetlen ellenőrzés nélkül és közvetlen
tanári jelenléttől „függetlenül” haladnak előre
|
Az intézménynek a tanulókról készített
nyilvántartása szegényes, hiszen a tanuló bármikor „kéznél van”, ha a tanító
vagy az iskola többet szeretne tudni róla
|
A távoktatási központ pontos, mindenre
kiterjedő gazdag információkkal rendelkezik a tanulóról (cím, konzultációs
tanár, konzultációk időpontja, a tanuló korábbi tanulmányai és végzettsége,
a tanuló által felvállalt képzési idő tartama, osztályzatok, levelezés stb.)
|
Nincs szükség szervezett „nyomon
követésre”
|
Fontos a tanuló munkájának szervezett és
folyamatos „nyomon követése”
|
University
of Catalonia:
Az UOC egy
nemzetközileg is elismert online egyetem, melynek a célja, hogy támogassa az
élethosszig tartó tanulást. Tanuló központú tanulást ígér, mely magába foglalja
a személyre szabott tanulmányokat, rugalmasságot, az elérhetőséget és az
együttműködést. Nemzetköziségének hála kapcsolatban van más egyetemekkel,
kutatóintézetekkel és az üzleti világ különböző ágaival is. Nyitottsága nem
csak az oktatás területén jelenik meg, hanem nyitott a társadalom, a világ, a
közösségek és az üzleti élet felé is. A következő képzéseket kínálják: BA, MA,
Doktori, posztgraduális képzés, nyitott programok.
Néhány érdekes adat:
- 15 egyetemi képzés
- 2 doktori program
- 3385 virtuális osztályterem
- 60.876 hallgató
- 2.954.716 használják a virtuális kampuszt (éves adat)
Az egyetem honlapja - http://www.uoc.edu/portal/english/index.html
- nagyon
alapos és pontos információkat ad. Az embernek szinte azonnal kedve támad
jelentkezni egy képzésre.
University
of Phoenix Online:
Az egyik talán
legnagyobb akkreditált virtuális egyetem. Az 1976-ban alapított egyetem esti
képzéseket, rugalmas beosztást, folyamatos beiratkozást, online kurzusokat,
digitális könyvtárat és számítógépes szimulációkat kínál. A technológia
jelenléte minden képzési szintnél elengedhetetlen. A Phoenix Newsroom bővebben
is kifejti, hogy a különböző technikák és eszközök, hogyan kerülnek
alkalmazásra az oktatás során.
- E-könyv gyűjtemény: Az e-könyv gyűjtemény egy online könyvtár, amely több száz elektronikus tankönyvet tartalmaz.
- Virtuális szervezetek: Ezek segítségével szimulálnak valós helyzeteket, problémákat. Pl.: teljes vállalati nyilvántartások
- Szimulációk: Bonyolult elektronikus bemutatók, melyekkel feltárják, manipulálják az információkat, ellenőrzik a hipotéziseket és ellenőrzik az értékelés eredményeit egy védett környezetben.
- Center for Mathematics Excellence: Rugalmas laboratóriumi környezetben a diákok újabb támogatást és azonnali visszajelzést kapnak.
- Center for Writing Excellence: Az írásbeli kommunikációs készség fejlesztéséhez nyújt segítséget.
- WritePoint℠ System: A rendszer segítségével a tanulók azonnali visszajelzést kapnak a nyelvtan helyességéről, írásjelek használatáról, szóhasználatról és stílusról.
- Plágium ellenőrző: Ellenőrzi az írások forrástartalmát.
- Tutori felülvizsgálat: a hallgatóknak lehetőségük van, hogy irataikat, dolgozataikat átnézessék a tutorral. A dokumentumokat formai és nyelvhelyesség szempontjából vizsgálják. Az oktatók 48 órán belül válaszolnak. Mivel az egyetemnek van spanyol anyanyelvű területe is, ezért ez a szolgáltatás spanyolul is elérhető.
- Útmutatók: További programokat kínálnak, hogy a hallgatók fejleszthessék íráskészségüket szakterületükön. A nem angol anyanyelvűek számára is készítettek segédanyagokat, hogy nyelvtudásukat fejleszthessék. (http://www.phoenix.edu/)
The
Open University:
Angliában legnagyobb nyitott
egyeteme 1969 óta működik. Kizárólag távoktatással foglalkoznak. Az intézmény minőségét jelzi az is, hogy
az Egyesült Királyság egyetemeinek 30 százaléka alacsonyabb felvételi követelményeket
támaszt, mint a Nyitott Egyetem. Számomra kicsit régimódinak tűnik, hogy nem
látok sehol utalásokat online, vagy virtuális órákra. Ők tényleg arra építenek
– ugyan úgy, mint a németországi Fernuni in Hagen – hogy, jó minőségű
tananyagot használnak, melyet lehet olvasni, nézni és hallgatni és ezekhez egy
tutor által összeállított feladatsort rendelnek. A tutorral telefonon és online
lehet kapcsolatot felvenni. Segítséget kaphatnak a hallgatók az egyetem online
fórumán is nem csak a tutoroktól, hanem társaiktól is. (http://www8.open.ac.uk)
Néhány érdekes adat:
- Több mint 260.000 hallgató
- Közel 7.000 tutor
- Több mint 1.200 teljes munkaidős egyetemi oktató
- Több mint 3.500 adminisztratív dolgozó
- A tanulók 70%-a munka mellett végzi tanulmányait
- Évente több mint 12.000 fogyatékossággal élő hallgató tanul az egyetemen
Global
Knowledge Központ:
Számos cég intranet,
extranet, vagy óriáscégek segítségével teszi elérhetővé távoktatási, e-learning
és nyitott oktatási kurzusait. A Global Knowledge a világ vezető üzleti és IT
kurzusait kínálja, olyan partnerekkel, mint Microsoft, Cisco, VMware és Red
Hat. Az IT képzések hálózatépítéssel, programozással, operációs rendszerekkel
és biztonsággal foglalkozik. Az üzleti ismeretek képzés pedig
projektmenedzsmentet és üzleti elemzéseket foglal magába. Több mint 1200
kurzusuk van. A kurzusok elérhetők online, virtuálisan és egyénre szabottan is.
Nem is gondolnánk,
hányan tanulnak ilyen új oktatási formákban munka és család mellett. A
technológiai fejlesztések és újítások már lehetővé teszik, hogy mindenki bárhol
tanulhasson és az oktatás személyes élmény is maradjon annak ellenére, hogy a
hallgatók térben és időben nem együtt vannak. Én ezeket mindenképpen jó
dolognak tartom, de azt is figyelembe kell venni, hogy nem mindenki alkalmas
erre a tanulási módra. Véleményem szerint, ha a nagy, csak távoktatással
foglalkozó egyetemek fel akarják venni a versenyt, mindenképpen nyitniuk kell
az online és virtuális tanítás felé is.
Kedves Tímea!
VálaszTörlés"Számomra mindig furcsán hangzik, mikor azt mondják, hogy a tanuló középpontba helyezése. Miért? Normál esetben nem a tanuló lenne a fontos? Nem neki kellene sikeresen tevékenykednie? Hát igen, a jelenlegi gyakorlat mást mutat." Ez a kérdés bennem is megfogalmazódott, hogy ennek nem kéne "újításnak" lennie a hagyományos oktatáshoz képest. És az egyéni különbségekre is esett hangsúly, hiszen a differenciálással már régóta foglalkoznak.