2012. május 8., kedd

Nyílt oktatási formák a felnőttképzésben


Nyílt oktatási formák csak akkor hozhatóak létre, ha a benne résztvevők is megszabadulnak a régi berögzült szokásaiktól. A hagyományos oktatási formával mindenki találkozott, megszoktuk, hogy az iskolában a tanár magyaráz, a diák figyel és helyesel. Erőteljes hierarchizált szerepek vannak, mindenki tudja a pontos feladatát. Megszoktuk, hogy minden információt kézhez kapunk és a számonkérés is ebből van. Nyílt oktatási formáknál elengedhetetlen az adaptivitás, az alkalmazkodás. Számomra mindig furcsán hangzik, mikor azt mondják, hogy a tanuló középpontba helyezése. Miért? Normál esetben nem a tanuló lenne a fontos? Nem neki kellene sikeresen tevékenykednie? Hát igen, a jelenlegi gyakorlat mást mutat.

Ma már egyre több helyen és módón elérhető ez az új oktatási forma. „A távoktatás és egyre inkább az IKT által támogatott távoktatás, az e-learning gazdaságossága, hozzáférhetősége és a nyitott tanulás nyújtotta flexibilis időbeosztás, tanulói autonómia, továbbá a távoktatás irányításának viszonylagos leegyszerűsödése, a különféle szabad szoftverek, a tartalomkezelő és tanulásszervező rendszerek alakíthatósága nagymértékben hozzájárult a terület térhódításához.” (http://www.ofi.hu/tudastar/tavoktatas-learning) A Nemzetközi Távoktatási Kurzuskereső eddig 131 országban a felső- és felnőttoktatás és a céges továbbképzések terén több mint 55 000 távoktatási, e-learninges vagy „vegyes” jellegű akkreditált és nem akkreditált képzést és tanfolyamot jegyez.

Nyílt oktatási forma szervezeti sajátosságai:
  • Önálló intézményként alapított, ahol az oktatásszervezés és az oktatás egy szervezeten belül történik. Pl.: Németország, Hollandia, Spanyolország, Nagy – Britannia, Írország, Portugália
  • Konzorciumok, ahol a nemzeti ügynökségek irányítják a nyitott képzési formában a távoktatást valamint a nyitott és hagyományos képzést is folytató felsőoktatási intézmények közti együttműködést. Pl.: Olaszország, Belgium
  • Olyan országok, ahol hiányzik a koordináció. Pl.: Dánia, Franciaország, Svédország (http://www.zmne.hu/Forum/00okt/oktatas.htm)

Nyílt oktatás jellemzői:
  • Tanuló középpontba helyezése
  • Együttműködés: Mivel térben és időben nem együtt van az oktató és a hallgató, ezért ez szerintem különösen fontos, hogy mindkét fél együtt (aktívan) részt vegyen a munkában.
  • Tanulói aktivitások: a nyílt oktatási formánál a hallgatónak is tennie kell a tudás megszerzéséért. Bizonyos dolgoknak utána kell járnia, utána kell olvasnia.
  • Változatos eszközök: A technika fejlődésével a távoktatást már nem csak levelezés formájában lehet elképzelni, hanem számítógép segítségével is. Az internet segítségével már a virtuális jelenlét is megoldható az órákon, így személyesebbé válhat a kommunikáció, az óra menete és a tanulás.
  • Individualizált körülmények: az egyéni különbségeket is figyelembe tudják venni.
  • Tanári teamek:

A pedagógus részéről nem elég a lelkesedés, komoly szakmai háttérrel kell rendelkeznie, hogy helyt tudjon állni, ebben az új környezetben. Mivel megváltozik a tanár tevékenységi köre, így az elnevezés is változik. A leggyakrabban ezekkel találkozhatunk:

  • Támogató (tutor): a tanulási folyamat egyénre szabott támogatása és a tanulócsoport kooperatív munkájának ösztönzése és irányítása a fő feladata.
  • Ösztönző (facilitátor): A tanulástámogatást irányítja, segíti értelmezni az oktatási anyagokban található információkat.
  • Edző (coach): Fejlesztő, felkészítő tanár, akinek feladata a megfelelő oktatási segédletek kiválasztása, IKT közegen keresztül történő segítségnyújtás, a tanulók megtanítása az e-tananyag használatára, a feladatok és projektek értékelése
  • tanácsadó (counsellor): Közreműködik a megfelelő kurzus kiválasztásában, segít a tanulási nehézségek leküzdésében
  • Mentor: tájékoztat a konzultációkról, az oktatási segédletek és egyéb források elérésének módjáról, segít a megfelelő tanulási stratégia kialakításában
  • Konzulens: A tanulási folyamat irányítását és ellenőrzését időszakos rendszerességgel személyes találkozók segítségével végzi. (Kőfalvi Tamás: E-tanítás)
Látható, hogy ebben az oktatási formában a pedagógusnak segítő, támogató funkciója van. Ehhez hasonlóan a hallgatói szerepek is megváltoznak. Kovács Ilma Új út az oktatásban című könyvében összegyűjtötte a legfontosabb különbségeket a hagyományos oktatásban tanulók és a távoktatásban tanulók között:

A hagyományos oktatásban tanulók
A távoktatásban tanulók
Életkor és tudásszint szempont­jából homogén csoportot alkot­nak
Kicsi a valószínűsége a homo­gén csoportok verbuválásának[
Egy közös térben (osztályban, laboratóriumban) tanulnak
Egymástól távol, térben szét­szórva tanulnak
Állandó ellenőrzés mellett, ta­nártól „függő viszonyban” fej­lődnek
Közvetlen ellenőrzés nélkül és közvetlen tanári jelenléttől „füg­getlenül” haladnak előre
Az intézménynek a tanulókról készített nyilvántartása szegé­nyes, hiszen a tanuló bármikor „kéznél van”, ha a tanító vagy az iskola többet szeretne tudni róla
A távoktatási központ pontos, mindenre kiterjedő gazdag infor­mációkkal rendelkezik a tanuló­ról (cím, konzultációs tanár, konzultációk időpontja, a tanuló korábbi tanulmányai és végzett­sége, a tanuló által felvállalt kép­zési idő tartama, osztályzatok, levelezés stb.)
Nincs szükség szervezett „nyo­mon követésre”
Fontos a tanuló munkájának szervezett és folyamatos „nyo­mon követése”

University of Catalonia:

Az UOC egy nemzetközileg is elismert online egyetem, melynek a célja, hogy támogassa az élethosszig tartó tanulást. Tanuló központú tanulást ígér, mely magába foglalja a személyre szabott tanulmányokat, rugalmasságot, az elérhetőséget és az együttműködést. Nemzetköziségének hála kapcsolatban van más egyetemekkel, kutatóintézetekkel és az üzleti világ különböző ágaival is. Nyitottsága nem csak az oktatás területén jelenik meg, hanem nyitott a társadalom, a világ, a közösségek és az üzleti élet felé is. A következő képzéseket kínálják: BA, MA, Doktori, posztgraduális képzés, nyitott programok.

Néhány érdekes adat:
  • 15 egyetemi képzés
  • 2 doktori program
  • 3385 virtuális osztályterem
  • 60.876 hallgató
  • 2.954.716 használják a virtuális kampuszt (éves adat)

Az egyetem honlapja - http://www.uoc.edu/portal/english/index.html - nagyon alapos és pontos információkat ad. Az embernek szinte azonnal kedve támad jelentkezni egy képzésre.

University of Phoenix Online:

Az egyik talán legnagyobb akkreditált virtuális egyetem. Az 1976-ban alapított egyetem esti képzéseket, rugalmas beosztást, folyamatos beiratkozást, online kurzusokat, digitális könyvtárat és számítógépes szimulációkat kínál. A technológia jelenléte minden képzési szintnél elengedhetetlen. A Phoenix Newsroom bővebben is kifejti, hogy a különböző technikák és eszközök, hogyan kerülnek alkalmazásra az oktatás során.
  • E-könyv gyűjtemény: Az e-könyv gyűjtemény egy online könyvtár, amely több száz elektronikus tankönyvet tartalmaz.
  • Virtuális szervezetek: Ezek segítségével szimulálnak valós helyzeteket, problémákat. Pl.: teljes vállalati nyilvántartások
  • Szimulációk: Bonyolult elektronikus bemutatók, melyekkel feltárják, manipulálják az információkat, ellenőrzik a hipotéziseket és ellenőrzik az értékelés eredményeit egy védett környezetben.
  • Center for Mathematics Excellence: Rugalmas laboratóriumi környezetben a diákok újabb támogatást és azonnali visszajelzést kapnak.
  • Center for Writing Excellence: Az írásbeli kommunikációs készség fejlesztéséhez nyújt segítséget.
  • WritePoint System: A rendszer segítségével a tanulók azonnali visszajelzést kapnak a nyelvtan helyességéről, írásjelek használatáról, szóhasználatról és stílusról.
  • Plágium ellenőrző: Ellenőrzi az írások forrástartalmát.
  • Tutori felülvizsgálat: a hallgatóknak lehetőségük van, hogy irataikat, dolgozataikat átnézessék a tutorral. A dokumentumokat formai és nyelvhelyesség szempontjából vizsgálják. Az oktatók 48 órán belül válaszolnak. Mivel az egyetemnek van spanyol anyanyelvű területe is, ezért ez a szolgáltatás spanyolul is elérhető.
  • Útmutatók: További programokat kínálnak, hogy a hallgatók fejleszthessék íráskészségüket szakterületükön. A nem angol anyanyelvűek számára is készítettek segédanyagokat, hogy nyelvtudásukat fejleszthessék. (http://www.phoenix.edu/)
The Open University:

Angliában legnagyobb nyitott egyeteme 1969 óta működik. Kizárólag távoktatással foglalkoznak. Az intézmény minőségét jelzi az is, hogy az Egyesült Királyság egyetemeinek 30 százaléka alacsonyabb felvételi követelményeket támaszt, mint a Nyitott Egyetem. Számomra kicsit régimódinak tűnik, hogy nem látok sehol utalásokat online, vagy virtuális órákra. Ők tényleg arra építenek – ugyan úgy, mint a németországi Fernuni in Hagen – hogy, jó minőségű tananyagot használnak, melyet lehet olvasni, nézni és hallgatni és ezekhez egy tutor által összeállított feladatsort rendelnek. A tutorral telefonon és online lehet kapcsolatot felvenni. Segítséget kaphatnak a hallgatók az egyetem online fórumán is nem csak a tutoroktól, hanem társaiktól is. (http://www8.open.ac.uk)

Néhány érdekes adat:
  • Több mint 260.000 hallgató
  • Közel 7.000 tutor
  • Több mint 1.200 teljes munkaidős egyetemi oktató
  • Több mint 3.500 adminisztratív dolgozó
  • A tanulók 70%-a munka mellett végzi tanulmányait
  • Évente több mint 12.000 fogyatékossággal élő hallgató tanul az egyetemen

Global Knowledge Központ:

Számos cég intranet, extranet, vagy óriáscégek segítségével teszi elérhetővé távoktatási, e-learning és nyitott oktatási kurzusait. A Global Knowledge a világ vezető üzleti és IT kurzusait kínálja, olyan partnerekkel, mint Microsoft, Cisco, VMware és Red Hat. Az IT képzések hálózatépítéssel, programozással, operációs rendszerekkel és biztonsággal foglalkozik. Az üzleti ismeretek képzés pedig projektmenedzsmentet és üzleti elemzéseket foglal magába. Több mint 1200 kurzusuk van. A kurzusok elérhetők online, virtuálisan és egyénre szabottan is.

Nem is gondolnánk, hányan tanulnak ilyen új oktatási formákban munka és család mellett. A technológiai fejlesztések és újítások már lehetővé teszik, hogy mindenki bárhol tanulhasson és az oktatás személyes élmény is maradjon annak ellenére, hogy a hallgatók térben és időben nem együtt vannak. Én ezeket mindenképpen jó dolognak tartom, de azt is figyelembe kell venni, hogy nem mindenki alkalmas erre a tanulási módra. Véleményem szerint, ha a nagy, csak távoktatással foglalkozó egyetemek fel akarják venni a versenyt, mindenképpen nyitniuk kell az online és virtuális tanítás felé is.

1 megjegyzés:

  1. Kedves Tímea!

    "Számomra mindig furcsán hangzik, mikor azt mondják, hogy a tanuló középpontba helyezése. Miért? Normál esetben nem a tanuló lenne a fontos? Nem neki kellene sikeresen tevékenykednie? Hát igen, a jelenlegi gyakorlat mást mutat." Ez a kérdés bennem is megfogalmazódott, hogy ennek nem kéne "újításnak" lennie a hagyományos oktatáshoz képest. És az egyéni különbségekre is esett hangsúly, hiszen a differenciálással már régóta foglalkoznak.

    VálaszTörlés