Az információs és
kommunikációs technológiák elnevezésnek gyakran csak a rövidített formáját az
új technológiák kifejezést használjuk. De mi is a technológia? „A technológia
nem egy fizikai eszköz, hanem az a tudás, amivel az eszközt munkára bírjuk. A technológia
egy cél elérését biztosító felhasználási mód, az a tudás, amit az eszközzel, a
technikával végzünk.” (Kovács, 2007) A számítógép egy új technikai eszköz, ami
lehetővé teszi, hogy eddigi dolgainkat, vagy akár olyanokat is, melyeket eddig
technikával nem tudtunk megoldani vele elvégezzünk. Az információs és
kommunikációs technológiák alatt már nem csak a számítógépet értjük, hanem
minden olyan eszközt, amivel informálódni tudunk és kommunikálni. Jelen esetben
az e technikák segítségével történő informálni és kommunikálni képes tudást
nevezzük technológiának.
A technológiákat két
nagy csoportra bonthatjuk: régi és új technológiák. A legrégebbi kommunikációs
eszköz a beszéd, melyet az írás követett, majd az ipari forradalommal
megjelentek az ismerethordozók, a médiumok. Régi kommunikációs technológiának
tekinthetjük a szöveges információkat, mint pl.: agyagtáblák, papirusztekercs. Az
auditív információk kommunikálására megjelent a gramofon, a rádió és a tévé. A régi
kommunikációs technológiák az információkat analóg módon továbbították.
Az új technológiák
viszont már digitális módon továbbítanak. Mivel az információk kódolva vannak,
ezért sokkal több információ kezelhető egyszerre, gyorsabban és jó minőségben. A
digitális technológia leggyakoribb megjelenési formái: internet, intranet,
CD-ROM, merevlemez, gépjármű, orvosi műszerek, telefon, tévé, rádió, stb. Ezek
az új technológiák nagyon népszerűek, nagyban megkönnyítik és eredményesebbé
tehetik munkánkat, feladataink elvégzését. Az új technológiákból akkor tudjuk a
legnagyobb hasznot húzni, ha bevezetjük az oktatásba, megtanítjuk helyes
használatukra a fiatalokat. Így tudjuk kompetenssé tenni a fiatalokat az új
technológiákra épülő munkavégzésre. (Kovács Ilma: Az elektronikus tanulásról)
Miért is tettem ezt a
kitérőt? Az utolsó két előadásban az oktatási környezet technológiájáról és
eszközrendszereiről volt szó. Fontosnak tartottam, hogy előbb tisztázzuk a
technológia fogalmát.
Online
oktatási / tanulási környezet:
Az online környezetben
nagyon fontos, hogy rendelkezzünk digitális tolltartóval. Nem az a lényeg, hogy
minél több eszköz álljon a rendelkezésünkre, hanem a meglévő eszközöket jól,
tökéletesen tudjuk alkalmazni és minden fórumon érvényesülni tudjunk. Az információ
és tartalommegosztás itt szinte elkerülhetetlen. Igaz, nem a közösségi megosztás
a cél, de ez ennek a tanulásnak a hozadéka. Sok az információ megosztás, de ezek
egy része nem a tanulás részei. A különböző megosztott online tartalmak köré
gyakran közösségek is alakulhatnak. (pl.: youtube) Mivel nagy a túlkínálat
információból, meg kell tanítani a tanulóknak az információszűrést és
rendelkezniük kellene digitális műveltséggel is.
Az online közösségeket
igazából nem oktatási környezet céljából hozták létre, viszont ma már annyira
az életünk részévé válhat például egy facebookos alkalmazás, hogy érdemes ennek
használatát átgondolni és az oktatásban felhasználni. Viszont, ha ezt
alkalmazni szeretnénk, akkor egy teljesen más módszertannal kellene oktatni,
ami mindkét féltől (tanár, tanuló) más hozzáállást is igényel. Egy online tanulási
folyamat más tanárszerepet igényel: neki is tudnia kell aktívan alkalmazni a
felületet, megfelelő profilt kell kialakítania.
Ha már létrehoztunk egy
közösséget, akkor azzal törődni kell. Fenn kell tartani a résztvevők
érdeklődését, buzdítani kell őket a tartalommegosztásra. Érdekes módon egy
facebook felületen aktívabbak a résztvevők, mint egy zárt e-learning felületen.
Sok közösség sajnos egy idő után inaktívvá válik. Sokszor felmerül, ha diák és
oktató is jelen van a facebookon és a diák megjelöli ismerősnek a tanárt, akkor
ő visszajelöljön-e. Erre igazából nincsenek előírások. A kapcsolatmenedzsmentnek
még nincsenek kialakult szokásai. Érdekes, hogy a kommentek során mi sem
tegeződünk egyértelműen minden csoporttársunkkal. Lehetőség van különböző
tevékenységek integrálására is. A facebookhoz kapcsolhatjuk a twittert is.
Online közösségek:
Az előadásban
megemlítettük a Khan Akadémiát és a P2Pu online közösségeket. Működésük alapja,
hogy rájöttek arra, hogy lehet jól érezni magunkat az oktatás során. Itt nem az
intézményesült oktatás megy a netre, hanem az egymástól való tanulás
intézményesül a weben. Nem spontán jön létre, hanem intézményesülnek. Elérik azt
a szintet, ami az offline világban van. Kiszorítani nem tudják, de tükröt
tartanak neki. Rávilágítanak a tanulás örömére, az együttes tanulásra. Itt azonban
felvetődik a végzettség, a papír kérdése. Nem tudom, hogy ennek mekkora az
elfogadása, hiába van fenn a Linkedin profilomban.
Érdemes átgondolni,
hogy minden esetben érdemes-e egy zárt moodle rendszert használni, vagy inkább
alkalmazzuk az online tanulóközösségeket. Ha megnézzük az ELTE elearning
felületét, messze nincs kihasználva. A legtöbbször csak kurzusinformációkat,
letölthető tananyagokat tartalmaz. Néha használjuk a kurzusfórumot. A csoport
bátrabban alkalmazza a Facebookon létrehozott felületet. Talán több teret
enged, nem zár keretek közé. Bátran lehet linkeket, külső más utalásokat is
alkalmazni. 2005-ben kísérleti jelleggel létrehozták az iskolapad című portált,
ahol diákoknak és tanároknak lehetősége lett volna a tanulási folyamat online
támogatására. A portál lehetőséget kínál blogírásra, fórumokra, és különböző
tartalommegosztásra. Erre próbáltak közösségeket szervezni, de sajnos nem
indult be.
Virtuális
oktatási környezet:
A virtuális oktatási
környezetnél rögtön felmerül a személyesség – személytelenség kérdése. Az emberek
nagy része a telefont és e-mailt még elfogadják, de webkamerát már nem szívesen
használnak. Egy virtuális környezetben pedig, ha nem is valós alakunkban, de
megjelenhetünk.
Az előadásban egy
táblázatban összehasonlításra került az offline, online és virtuális környezet
a személyek, környezet, térhasználat, multimédia, kommunikáció és interakció
szempontjából. Virtuális környezetben, mint például az SL, avatarok formájában
jelenik meg az ember. Az elején nem foglalkoznak azzal, hogy ki hogyan néz ki,
de aki komolyan és aktívan részt vesz ottani oktatásban, fejlesztésben, már
erre is hangsúlyt fektet. A 3d környezet ijesztően formálható. Akkora a
lehetősége a fejlesztésnek, hogy nem lehet neki határt szabni. Legtöbbször valós
környezetet másolnak. A térlátás is más, mivel a kamera helyzetének
változtatásával teljesen más szemszögből lehet figyelni az eseményeket. Nincs személyes
tér, de van tériszony. A 3D-s környezethez gond nélkül lehet kapcsolni
multimédiás eszközöket és online eszközökkel is támogatható. Azonnali és késleltetett
kommunikáció is lehet, azonban a metakommunikáció hiányzik. Két avatar úgy is
tud beszélgetni, hogy nincsenek egymás felé fordulva, vagy nincsenek egymás
közelében. A legtöbb esetben azonban az emberek mégis egymás felé fordulva
kezdenek el egymással kommunikálni. Mivel ez egy kommunikációs platform, erre
nem lenne szükség. Az első két alkalommal nem tudtam hozzászólni én sem az
órákhoz a gépem hiányossága miatt. Először azt hittem ez nem fog gondot okozni,
de tévedtem. Hiába voltam jelen, élő hozzászólás nélkül kirekesztettnek éreztem
magam. Hiába volt ott a chat lehetősége, azon nem lehetett olyan gyorsan
reagálni, mint ahogy szerettem volna.
Virtuális oktatás
alapvető problématérképe:
Ugyanúgy, mint online
környezetben itt is fontos a virtuális identitás kialakítása. Itt is felmerül a
kérdés, hogyan viselkedjen a tanár, ki milyen alakot öltsön. Mivel oktatási
környezetről van szó, a legtöbb ember „valós” alakot választ magának és
oktatáshoz megfelelően öltözködik. A tanár ebben a környezetben nem tudja
használni a különböző kommunikációs technikákat, mivel nem látja a valós
személyeket és azok metakommunikációit. Az itteni oktatást nagyon át kell
gondolni, jól kell menedzselni, ami nagy megterhelést és esetleg plusz munkát
is jelent a tanár számára. „A tanár rákényszerül a következetes, minden
részletre kiterjedő tervezésre, a teljesíthető és mérhető, egyértelmű és
világosan megfogalmazott követelményrendszer megfogalmazására. A motiváló,
magas interaktivitású, értelmes tanulói kooperációt magában foglaló feladatok
elkészítése fokozott időráfordítást és kreativitást igényel.” (Komenczi
Bertalan: Elektronikus tanulási környezetek)
A tanuló szerep sem
egyszerű. Megtanulta már, hogy hogyan kell oktatás során viselkedni és ezt a
magatartást hozzák magukkal. Kialakult szokásrendszerek működnek mindkét
környezetben (Pl.: Ha elkezdődik az óra csöndben maradunk.)
Érdekes volt, az attitűdök
képzetek, tévképzetek között elsőként jelent meg, hogy ezt sokan játékként
látják. Szerintem mi is többen ezt gondoltuk az első bejelentkezés után. Számomra
az is érdekes volt, hogy fiatalok is reagálnak így. („Lehet, hogy én nem értek hozzá, de beléptem a játékba és nem
találom az összefüggést aközött és az érettségire való felkészülés között.”)
„Az internet diadalútja nyomán elkerülhetetlen, hogy a számítógép által
közvetített kommunikáció – különösen a felsőoktatás szintjén – fokozatosan behatoljon
a tanítás – tanulás területére.” (Nyíri Kristóf: Virtuális pedagógia – A 21.század
tanulási környezete, 2003)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése