Az előző bejegyzésemben
éppen csak érintettem a digitális állampolgár témát, talán nem véletlenül.
Megvallom, még mindig nem sikerült helyére raknom a dolgot. Azért megpróbálok
róla írni.
Információs
társadalomban élünk, ahol az információnak nagy értéke van. A számítógépek és
az internet elterjedésével megváltoztak a kommunikációs csatornák,
felgyorsultak a folyamatok. A személyes, valós életünk mellett kiépítettünk egy
másik digitális világot is. Egyre több mindent el tudunk intézni otthonról a
gép elől, nem kell órákat sorban állni, veszekedni. Pár kattintással a legtöbb
ügyintézés már elintézhető, akár a bevásárlást is megoldhatjuk ezen a módón. Amennyire
megkönnyíti az internet az életünket, annyira meg is nehezíti. Olyan szerintem
nincs, hogy csak két percre leülök a gép elé gyorsan megnézni valamit. Először is,
ha csak úgy kulcsszóra keresek, akkor rengeteg információt meg kell szűrnöm,
hogy a nekem megfelelőt megtaláljam. Másrészt, ha már bekapcsolom a gépet,
akkor gyorsan megnézem a leveleimet is, vagy befizetek egy csekket is. Így a
két percből már legalább negyedóra lesz.
Nem elég normál
kompetenciákkal rendelkeznem, nem elég, ha tudok írni, olvasni, számolni. Már a
kompetencia is digitális lett. Például a digitalizált világban nem csak
olvasnom és megértenem kell tudni, hanem meg kell tudnom szűrni az
információkat és gyorsan, hatékonyan kell tájékozódnom. Figyelembe kell venni, hogy az új technológiák
megváltoztatták a tanulást. A mit és a hogyan kell tanulnom kérdésre, már nem
adható ugyanaz a válasz, mint 50 évvel ezelőtt. Az ISTE (International Society
for Technology Education) kész kompetencia térképeket hozott létre, lebontva,
hogy mely kompetenciák szükségesek többek között a tanulóknak, tanároknak és
adminisztratív dolgozóknak (rendszergazdáknak). Ezeket az új digitális kompetenciákat
mindenkinek el kellene sajátítania, hogy „igazi digitalizált ember” váljon
belőle. Hiába született valaki digitális bennszülöttnek, jól tudja kezelni a
számítógépet, még nem biztos, hogy tanulásra is alkalmazni tudja ismereteit,
kompetenciáit. A digitális nemzedék sem rendelkezik automatikusan a digitális
kompetenciákkal. (Míg a valós állampolgárságba például bele lehet születni.)
Mint látjuk ez egy kinek hosszabb, kinek rövidebb tanulási folyamat, hogy
digitális állampolgárrá váljon. És itt
már elakadtam. Honnan tudom, hogy rendelkezem a megfelelő digitális
kompetenciákkal? Ki mondja, hogy gratulálunk, digitális állampolgár lettél?
Lehetne ezt mérni, és aki megfelel, az automatikusan azzá válik? Vagy elég, ha
bemondásos alapon annak vallom magam? Sok a kérdés, és igazából most sem tudom
rá a válaszokat. Lehet, hogy azért mert még nem váltam azzá? Az is lehet, hogy
túlságosan földhözragadt vagyok és megpróbálom úgy elképzelni a digitális állampolgárságot,
mint egy valós állampolgárságot? Pedig itt is lehetne jelentősége, hogy ez egy
elismert állampolgárság, amit nem adnak „ingyen”, meg kell érte dolgozni –
rendelkezni kell a megfelelő kompetenciákkal, ismeretekkel.
Találtam egy előadás kivonatot,
amiben a digitális állampolgárság fogalomrendszerének fontosabb elemeit
fejtették ki. Ezek a következők voltak:
1. „Digitális hozzáférés: a társadalom elektronikus kommunikációs
rendszerének elérése.
2. Digitális kereskedelem: vásárlás és eladás az interneten.
3. Digitális kommunikáció: részvétel az információk elektronikus cseréjében
4. Digitális írástudás: a digitális technológia értő, racionális
használatának képessége
5. Digitális etikett: az elektronikus társas érintkezés standard
szabályai
6. Digitális jog: a digitális technológia használatának jogi
szabályrendszere
7. Digitális egészség és jóllét:
a fizikai és lelki egészség és a digitális technológia kapcsolat”
Egy másik megfogalmazás szerint a digitális állampolgárságnak
9 elemi egysége van:
- 1. Digitális hozzáférés
- 2. Digitális kereskedelem
- 3. Digitális kommunikáció
- 4. Digitális írástudás
- 5. Digitális etikett
- 6. Digitális jog
- 7. Digitális jogok és kötelességek
- 8. Digitális egészség és wellness
- 9. Digitális védelem http://www.digitalcitizenship.net/Nine_Elements.html
Az előző elemekhez képest ez kettővel bővült. A digitális
jogok és kötelességek pontban a szabadságjogok kiterjesztését értik a virtuális
világban. Foglalkozni kell az alapjogokkal és azok értelmezésével a virtuális
világban. A digitális védelem alatt pedig azokat az óvintézkedéseket értik,
melyek megvédenek minket, digitális biztonságot nyújtanak.
Úgy érzem nincs egységes álláspont azzal kapcsolatban, hogy
milyen az ideális állampolgár. A listán szereplő szempontok a legfontosabban,
de véleményem szerint ezek akár még bővíthetőek is. Aki a való életben tisztes
állampolgár, az valószínűleg a digitális társadalomban is azzá tud válni. Persze
akadhatnak olyanok is, akik az anonimitásban bízva, olyan dolgokat is
megengednek maguknak, amit a valóságban nem tennének meg.
A digitális társadalomnak tudatos polgárai csak a tájékozott,
tudatos felhasználók lehetnek. Ezért nagyon fontos, hogy mindenki tisztában
legyen a biztonságos internetezésről és a digitális kompetenciák fejlesztéséről.
Ebben nyújt segítséget például a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Internet
Hotline oldala. Ezen a honlapon (http://internethotline.hu/ ) sok hasznos
információt találhatunk a digitális kompetenciákról és a tudatos
médiafogyasztásról. Itt akár feljelentést is lehet tenni, ha
hozzájárulásunk,
engedélyünk nélkül tettek fel az interneten rólunk, vagy gyermekünkről
fénykép-, video-, hangfelvételt, vagy egyéb személyes adatot. Szerzői
jogsértéssel azonban nem foglalkoznak. Valamint már Magyarországon is működik a
netrendőrség, igaz sok információt nem találni róluk.
Ahogy a neten keresgéltem, találtam egy érdekes
lehetőséget:
Nagyon könnyen megteheted az első lépéseket a digitális írástudás felé!
Egyszerűen hajtsd végre az alábbi három műveletet, és már úton is vagy! http://www.microsoft.com/About/CorporateCitizenship/Citizenship/giving/programs/UP/digitalliteracy/hun/gettingstarted.mspx
Rákerestem még a
felnőttoktatási törvényben is a digitális írástudásra. Nem is tudom mit vártam.
Ezt találtam:
2009. évi XCVIII. törvény a felnőttképzésről szóló
2001. évi CI. törvénynek az élethosszig tartó tanulás feltételeinek biztosítása
érdekében történő módosításáról
3. § Az Fktv. a 20. §-t követően a következő új
alcímmel, valamint új 20/A. §-sal egészül ki:
„Az élethosszig tartó tanulás feltételeinek
biztosítása
20/A. § (1) A digitális írástudás megszerzése minden a
21. § (2)-(3) bekezdés szerinti forrásból támogatott, összességében legalább
240 órát meghaladó időtartamú - ezt nem meghaladó időtartam esetében külön
rendeletben meghatározott - felnőttképzési program tartalmának kötelező része,
függetlenül attól, hogy általános, nyelvi vagy szakmai képzés valósul-e meg e
törvény keretei között.
(2) A digitális írástudás megszerzéséhez szükséges
ismeretek és kompetenciák körét az Európai Számítógép-használói Jogosítvány
„Internet és kommunikáció” valamint „Operációs rendszerek” moduljai írják le.
Az egyéb szükséges ismeretek és kompetenciák meghatározását, valamint azon
felnőttképzési programok körét, amelyek esetében 240 órát meg nem haladó
időtartamú képzés esetében is kötelező a digitális írástudás megszerzése, a
miniszter az informatikáért felelős miniszterrel, valamint az oktatásért felelős
miniszterrel egyetértésben rendeletben határozza meg.” http://www.nefmi.gov.hu/europai-unio-oktatas/egyeb-palyazatok/felnottkepzesi-torveny
Kedves Timi, megörültem a Microsoftos digitális írástudás lépéseinek, bár 3 lépést nem tudtam felfedezni, viszont vannak tesztek, amivel le lehet mérni az írástudásunkat. A probléma csak az, hogy mindig egy kérdés jelenik meg, a következő gombra kattintva hibaüzenetet ad. Sajnálm, pedig jó lett volna megtudni, hogy mit gondol ez a világcég, hogyan lehet mérni a digitális írástudást és főként milyen eredményt értem volna el:-) Egyébként nagyon köszi a linket!
VálaszTörlés