Első blogbejegyzésem után sok vigasztaló
szót kaptam arra a mondatomra, amiben szomorúan megállapítottam, hogy X
generációs digitális bevándorló vagyok. Félreértés ne essék, nem vagyok magam
alatt és nem lettem depressziós sem. Kicsit meglepő csak, amikor ilyen kategorizálásokat
kitalálnak, és az ember rádöbben, hogy papíron, születési idő szerint melyik
csoportba kerül. Nem inkább a tudás lenne a fontos? Úgy is kategorizálhatnánk:
tudja, kapizsgálja, nem tudja. Persze ez nem hangzik olyan tudományosan, de a
lényege ez lenne. Ha már mindenképpen kategóriákat szeretnénk, akkor véleményem
szerint az életkorhoz ennek semmi köze, inkább a motiváció, tanulni akarás,
lehetőségek kihasználása a fontos. Na meg persze a megszerzett és alkalmazni
képes tudás. Addig is maradok csak egy X generációs digitális bevándorló.
Marc Prensky megfogalmazása szerint: „A
digitális bevándorló tanulása során alkalmazkodik a környezetéhez – mint minden
bevándorló, egyesek jobban, mint mások -, de bizonyos mértékig mindig megtartja
„akcentusát”, azaz fél lábbal a múltban él. A digitális bevándorló akcentus
abban nyilvánul meg, amikor első gondolatunk helyett csak a második az
internet, amikor információra van szükségünk, vagy amikor elolvassuk valamelyik
számítógépes program kézikönyvét, és nem abból indulunk ki, hogy úgyis rájövünk,
hogyan működik használat közben. Az idősebb generáció másképpen szocializálódott,
mint gyermekeik, és most tanulja az új nyelvet; és az a nyelv, amelyet életünk
során később tanulunk meg, agyunk más részében raktározódik.” Hát igen, ha
körbenéznénk, vajon hány családban van még Révai lexikon, Idegen Szavak
Szótára? Adatokat nem tudok, de gondolom, az X generáció tagjai még
rendelkeznek ilyennel. Nekünk is van, de már nem használjuk, mert ugye a net az
gyorsabb. Kíváncsi lennék milyenek a lexikon eladási statisztikák manapság. Vagy
manapság ez csupán presztizskérdés?
Prensky szerint egy digitális tanár nem
tudja elképzelni, hogy egy diák, úgy tanulhat eredményesen, ha egyszerre
többféle inger éri, mivel ők ezt a képességet fejlődésük legfogékonyabb éveiben
nem gyakorolták. Lehet, hogy nem gyakoroltam, de el tudnám képzelni úgy a
tanítást, hogy a diákok egyszerre több forrást is felhasználva sajátítanák el
az óra anyagát. (Prensky, 2001)
Több komment kapcsán felmerült, hogy az
új generáció valóban okosabb-e az előzőnél. Az „újaknak” az idő haladtával és a
rohamos technikai fejlődésnek hála, egyre nagyobb tudásanyagot kell elsajátítaniuk.
Emlékszem nekem informatika órán Commodor 64-es géppel meghívót kellett tudnom
készíteni és könyvtárat létrehozni. Akkor a mi tudásunk már több volt a
szüleinknél (okosabbak voltunk?), de mai viszonylatban ezzel vagy egy DIR
paranccsal már nem sokra jutnék. Nemcsak rohamosan jönnek az új információk, de
gyorsan el is avulnak. Igazából naprakésznek lenni nehéz. Lehet, hogy valaki
rutinosan használja a netet, de „csak” olyan ismeretekkel rendelkezik, amitől ő
személy szerint nem lesz több. Egy online vásárlás vagy rendelés nem egy
ördöngösség, bárki hamar megtanulhatja a felhasználói szintű ismereteket. Aki viszont
már összefüggéseiben látja a dolgokat és működésüket, már jobban pozícionált a
mai világban. Fontos lenne a tudás minőségének és tartalmának az ismerete is,
hogy ezt (a mai fiatalok okosabbak) bátran kijelenthessük. És minek a tudásáról
beszélünk ilyenkor? Számítástechnikai ismeretek vagy kenyérdagasztás? Lehet és
kell egyáltalán a különböző tudásfajtákat összehasonlítani? Fizikai
képtelenség, hogy mindenben mi legyünk az okosabbak. Attól, hogy egy tudás
(kenyérdagasztás rejtelmei) már nem elemi fontosságú, még tudásnak számít. Vagy
van a tudásnak értéke? Fontos tudás, átlagos tudás, lényegtelen tudás. Szerintem
ezt minden embernek magának kell eldöntenie, hogy számára mely információk a
fontosak és mely információkkal tud boldogulni a mai világban.
Nem szabad elfeledkezni az új generációk
ambícióiról és lendületéről sem. Lehet, hogy nem is igazán a tudásuk több, csak
más szempontokból tekintenek a világra, más a világszemléletük és ezzel idézik
elő a szükséges változásokat. Azt hiszem, mindkettőre szükségük van a
változások eléréséhez.
A különböző generációkat a
számítástechnikai és internetes ismeretük alapján kategorizálták. Azért a sok informatikai
tudás és információáramlás közben sem lenne szabad a hagyományos emberi
értékekről (család, barátság, szeretet) sem elfeledkezni. Vagy ilyenekre már
csak a digitális bevándorlók gondolnak? Vajon idéz elő szociológiai
változásokat az információ egyre nagyobb áramlása. Valószínűleg igen, csak nem
mindegy, hogy ez pozitív vagy negatív irányba viszi a társadalmunkat.
Viszont most elmesélném, milyen
változások történtek velem az elmúlt két hétben. Mikor felvettem a kurzust és a
konnektivista csoportot választottam a vizsga helyett, még nem tudtam mire
vállalkoztam. A kezdeti kétségbeesés után már értem el apró sikereket, ami arra
késztet, hogy bármennyire is időhiánnyal küszködök kitartsak. Eddig lehet, hogy technofób Jaj, egy újabb
kategória!) voltam, aki elutasította a korszerű technikai vívmányokat? Ez a szó
már ellenérzést vált ki belőlem, mert azért betegesen nem utasítottam el az
újításokat. Inkább bölcsen kivártam? Nekem mindig kellett egy kis átfutási idő,
amíg megértem arra, hogy például nekem is kell mobil, nekem is meg kell
tanulnom a net és számítógép használatát. Nem gondoltam, hogy ezek rossz dolgok
lennének, csak nem volt rájuk szükségem. (Az „öregek” – X-generációs digitális
bevándorló – nehezen változtatnak szokásaikon?) Mindig van egy pont az ember
életében, amikor érzi, mikor van szüksége váltásokra. Tehát technofób mégsem
vagyok. Mivel azonban mégsem veszem meg rögtön az első legmodernebb kütyüt, nem
csak ezektől várom a pozitív társadalmi változásokat, így technofílnek sem
jellemezném magam. Marad a technorealista. Talán ez passzol rám legjobban,
távol tartom magam a szélsőségektől és próbálok alkalmazkodni az újabbnál újabb
helyzetekhez. Szóval a kurzus kapcsán alkalmazkodtam az új helyzethez, blogot
írok, kommentelek, csiripelek, megfejtettem a qr kód titkát (technikai
analfabétaként ez nálam már csoda). Így a kurzustól az ismeretanyagon kívül
rengeted hasznos és használható tudást kaptam, amit később kamatoztatni tudok. Ezzel
csak azt akartam példázni, hogy szorgalommal, megfelelő motivációval és
kitartással igenis lehet fejlődni, előrelépni, a kategóriák meg köszönik szépen
jól vannak.
Ezen a témahéten többször
előfordult a nyelv kérdése is. A nyelv
az emberiséggel folyamatosan változik. Kérdés, hogy a nagy információáramlás
milyen irányba befolyásolja. Ha megnézzük egy mai fiatal sms üzenetét, nem biztos,
hogy rögtön megértjük. Olyan angol és magyar rövidítéseket használnak, hogy lassan
egy igazi dekódoló készülék kell hozzá. Bevallom én is most tanulom őket, de
használni nem használom. Ezért is örültem az egyik közzétett linknek, ami az
internetes szlengekről szólt. Ezen a téren is mutatok fejlődést!
Régen azt mondták, hogy félszavakból is
megértik egymást. Ennek a mondásnak, a mai internetes szleng a modern
változata? Annyira felgyorsultunk, hogy nincs időnk leírni a mondandónkat, csak
rövidítünk?
Bódi Zoltán az interneten jelentkező
spontán szövegek köztes kommunikációs műfaját írott beszélt nyelvnek nevezi. A partnerek
nem látják és hallják egymást viszont a spontán beszélt nyelvhez hasonlóan
szervezik a szövegeiket. Rövidítenek, kiemelnek, aláhúznak, emotikonokat használnak.
Ezekkel próbáljuk mondandónkat nyomatékosítani. Talán ezekkel próbáljuk meg a
metakommunikáció hiányát pótolni? http://c3.hu/~nyelvor/period/1283/128302.pdf
Azért nem szabad elfelejteni, hogy a
gyerekeknek továbbra is szükségük van az olvasásra, szövegértésre, és a
helyesírásra.
Az oktatás során fel kellene használni a
gyerekek természetes tudását és kíváncsiságát
Kíváncsi vagyok, az új alfa nemzedéket
milyen kihívások várják. A világot az új generációk viszik tovább, viszont tudásuk
egy részét még az előző generációtól tanulják.
„Mi legyen tehát? A digitális
bennszülötteknek kell megtanulni a régi módszereket vagy a digitális bevándorló
tanároknak az újakat? Sajnos, bármennyire is szeretnék azt a bevándorlók, nagyon
valószínűtlen, hogy a digitális bennszülöttek meghátrálnak. Először is előfordulhat,
hogy ez lehetetlen – lehet, hogy az agyuk szerkezete már eltérően alakult ki.
Másodszor ez ellentmondana mindennek, amit a kulturális migrációról tudunk.
Azok a gyerekek, akik egy új kultúrába születnek, könnyen megtanulják az új
nyelvet és határozottan visszautasítják a régi használatát. Az okos felnőtt
bevándorlók elfogadják, hogy nem ismerik új világukat és igénybe veszik gyermekeik
segítségét, hogy tanuljanak és beilleszkedjenek. A nem-annyira-okos (vagy
nem-annyira-rugalmas) bevándorlók azzal töltik idejüket, hogy zúgolódnak és
visszasírják régi országukat”. http://goliat.eik.bme.hu/~emese/gtk-mo/didaktika/digital_kids.pdf
Végezetül egy kis nosztalgia, bevándorlók még ismerik: Első
emelet: Kis generáció
Nézd, itt vagyunk, értünk
mi is a félszavakból,
Egymást jól megértjük, hogyha kell.
Nézd, itt vagyunk,a jogosítvány egy dalra szól,
Hogy másként játsszuk el.
Bátrak vagyunk, nem féltünk megszületni,
Nem tudtuk, hogy az élet csak ráadás.
Most kérdés vagyunk, a számítógép szerint,
Van ránk megoldás.
Refr.:
Jó a helyzetünk,
A hírek most is erről szólnak,
És ezt hinni volna jó.
De félő, hogy felnövünk,
És senki, senki nem tud róla,
Hogy élt itt egy kis generáció.
Elfújt a szél lázat és lázadást,
Ma hamburgerbe szorult a rock’n’roll.
Mondd, mennyit ér, mindaz, amit elmondtál,
A régi napokról.
Rap:
Sebe is vér, csak a sárga rózsa,
Csak a szmog, a dizsi meg a Pepsi kóla.
Mindent akar a zűr és a zavar,
Utólag mindenki mondhat, amit akar.
Merilyn kár volt, Woodstock sár volt,
Ezek után velünk ki az, aki számol?
Neked is jó volt, de ma sem olyan rossz,
Ki tehet róla, hogy más a mai hossz.
Egymást jól megértjük, hogyha kell.
Nézd, itt vagyunk,a jogosítvány egy dalra szól,
Hogy másként játsszuk el.
Bátrak vagyunk, nem féltünk megszületni,
Nem tudtuk, hogy az élet csak ráadás.
Most kérdés vagyunk, a számítógép szerint,
Van ránk megoldás.
Refr.:
Jó a helyzetünk,
A hírek most is erről szólnak,
És ezt hinni volna jó.
De félő, hogy felnövünk,
És senki, senki nem tud róla,
Hogy élt itt egy kis generáció.
Elfújt a szél lázat és lázadást,
Ma hamburgerbe szorult a rock’n’roll.
Mondd, mennyit ér, mindaz, amit elmondtál,
A régi napokról.
Rap:
Sebe is vér, csak a sárga rózsa,
Csak a szmog, a dizsi meg a Pepsi kóla.
Mindent akar a zűr és a zavar,
Utólag mindenki mondhat, amit akar.
Merilyn kár volt, Woodstock sár volt,
Ezek után velünk ki az, aki számol?
Neked is jó volt, de ma sem olyan rossz,
Ki tehet róla, hogy más a mai hossz.
A ki okosabb kérdést szerintem azért nem érdemes feszegetni, mert én nem vagyok okosabb a nagymamámnál, mert tudom használni a számítógépet – mert neki nem is kell, nincs szüksége rá. Viszont én (még!), nem tudok lekvárt főzni, de ő tud. Neki kell, nekem nem. (még).
VálaszTörlés„Azért a sok informatikai tudás és információáramlás közben sem lenne szabad a hagyományos emberi értékekről (család, barátság, szeretet) sem elfeledkezni. Vagy ilyenekre már csak a digitális bevándorlók gondolnak?” – nem lásd Ifjúság 2000, 2004, 2008 kutatások. Ugyanezek az értékek a fontosak a fiatalabb rétegeknek is!
„Vajon idéz elő szociológiai változásokat az információ egyre nagyobb áramlása. Valószínűleg igen, csak nem mindegy, hogy ez pozitív vagy negatív irányba viszi a társadalmunkat.” – nem valószínű, hanem biztos. És ha jól tudom az a tendencia, hogy aki amúgy le van maradva, az még jobban lemarad. Hiába Csepeli György pozitív világszemlélete: a szegény gazdaggá válhat.
Ja, és az Első emeletet én is szeretem, pedig Y vagyok
Kedves Teréz! Én is csak azért említettem a ki okosabb kérdést, mert több kommentben felmerült. Én sem mondtam, hogy bármelyik generáció okosabb lenne a másiknál: naprakésznek kell lenni. A tudás minősége fontos, hogy jól boldogulni tudjunk a mai világban.
VálaszTörlésJó, hogy a különböző kutatások ilyen eredményekre jutottak. Én ezt a saját valamikori tanítási tapasztalatomból mondtam.