Az eddigi témákkal
kapcsolatban kifejtettük, hogy milyen jók a technikai vívmányok, a digitális
eszközök és a digitális világ. Ha nem is ismerjük az összes eszközrendszert,
részt veszünk a digitalizált világban, építjük a digitális kultúrát és
digitális lábnyomokat hagyunk hátra. Élünk a technika adta lehetőségekkel. Viszont
az internet megjelenésével egy új társadalmi megosztottság is létrejött, mivel
az internetezés előfeltétele a digitális kommunikációs technológiai eszközeihez
való hozzáférés és a digitális írástudás. Ezek hiányában kiszorulnak az emberek
a digitalizált világból. És ezek a feltételek nem mindenki számára adottak. Hiába
született valaki digitális bennszülöttnek, ha nincsen megfelelő technikai
eszköze és lehetősége a digitális írástudás elsajátítására. Másik oldalon
viszont lehet valakinek gépe, ha azt nem tudja megfelelően használni, akkor
részese is a digitális világnak, meg nem is.
Nézzük, hogyan vezethetnek
digitális esélyegyenlőtlenséghez a társadalmi különbségek. A legrosszabb eset,
amikor az embereknek a napi megélhetés is gondot okoz, eszükbe sem jut, hogy ők
most kimaradnának a digitalizált világból, nem hagynak maguk után digitális
lábnyomot. Az ő esetükben lehet, hogy nem is kellene erőltetni mindenáron a
digitális írástudást, mert nem tudnák használni ezt a jellegű tudást. Tanítottam
ilyen gyerekeket és az idegen nyelv tanulásához is úgy álltak hozzá, hogy minek
tanuljam, amikor úgysem fogok külföldre utazni. Nem értették, hogy itthon is
szükségük lehet rá és nemcsak külföldön. Lehet, hogy az IKT ismeretekről is így
gondolkodnak? Minek nekem ilyet tanulni, úgysincs otthon számítógép. Sajnos,
azt tapasztaltam sok gyerek esetében, hogy nem tudtak távlati tervekben
gondolkodni és megelégedtek azzal, hogy a szüleiknek sem kellettek soha ilyen
jellegű ismeret. Minden esetben „erőltetni” kellene az IKT ismeretek elsajátítását? Pedig lehet, hogy nekik ez lehetne egy kitörési pont az addigi életükből. Másrészt
viszont már egy jó szakmunkásnak is néha szükséges lehet egy ilyen jellegű
ismeret, mivel lassan minden számítógép vezérelt. Viszont segíteni csak azon
lehet, aki engedi. Az ilyen gyerekek esetében különösen oda kell figyelni, meg
kell velük találni a közös hangot. Néha egy jó beszélgetés velük többet ér,
mint a tanagyag sulykolása. Ha az embert a bizalmukba fogadják, akkor könnyebb
őket terelgetni a helyes úton.
Vajon meddig lehet a
mai világban digitális írástudás nélkül boldogulni? Lesznek mindig olyan
foglalkozások, melyekhez nem szükséges digitális kompetencia? Egyenlőre távolinak tűnik,
hogy egy fodrász, szakács vagy kőműves számítógéppel dolgozzon. Viszont ez élet más
területein, lehet, hogy szüksége lehet rá. Addig viszont, amíg például az
e-ügyintézés csak választható opció, még ez is kikerülhető.
Ebből a csoportból
külön venném az időseket. Sokuknak eddig sem volt szüksége az internetre, és
valószínűleg ezután is meglesznek nélküle. Természetesen itt is vannak
kivételek, vannak, akik idős koruk ellenére aktívak a facebookon és így tartják
a kapcsolatot messze élő unokáikkal, családjukkal. Mire akartam ezzel
kilyukadni? Fiatalok esetében nagyobb a valószínűsége, hogy valamikor szüksége
lesz digitális ismeretekre. De megint oda térek vissza, hogy ezt mennyire
szabad erőltetni. Főleg, ha valakinek a megélhetés is nehezen megy. Attól, hogy
szerez ilyen jellegű ismereteket, még nem biztos, hogy kap egy sokkal jobb és
jobban fizető állást. Vagy lehet, hogy kaphatna, de lakóhelyétől távol és így
számára nem lenne megoldható az ingázás. Mindenesetre nagyon fontosnak tartom
az attitűdöt, a hozzáállást a digitális írástudatlanoknál. Akar-e változtatni a
helyzetén, életén, meglátja-e a lehetőségeket. Ilyenkor lenne fontos főleg
gyerekek esetében a mentorálás, hogy legyen mellettük egy olyan személy, akiben
megbíznak, és aki az élet kérdéseiben is segít nekik egy kicsit eligazodni,
tanácsokkal látja el őket.
Az esélyegyenlőtlenséget
nem kell minden esetben anyagi kérdésre fogni. Vannak olyanok, akik
rendelkeznek számítógéppel, viszont nem tudják megfelelően alkalmazni. Nincs meg
a megfelelő tudásuk, hogy sokkal több és sokszínűbb alkalmazásokat elérjenek. Ők
vajon elégedettek az „állapotukkal”? Elég nekik a meglévő ismeret? Úgy gondolják,
hogy amire kell nekik, arra használni tudják és ez elég is lenne? Vagy csak
nincs lehetőségük, tovább fejleszteni magukat? Vagy ez egyéni igény kérdése?
Mindig a digitális
írástudás fontosságáról beszélünk, arról viszont nem, hogy mennyivel jobb, ha
ez megvan, de nem alkalmazzák őket. Vagy rendelkezem a tudással és kész? (Hallottam
olyanról, hogy kötelező jelleggel elküldték az óvónőket ECDL tanfolyamra, ahol
sikeresen levizsgáztak és ennyi. Az oviban nincs számítógép, magánéletben sem
használják a megszerzett ismereteket. De van róla papírjuk, hogy ők ezt tudják.
Ők csak azért nem digitális írástudatlanok, mert van róla papírjuk? Na de lehet
ez már másik kérdés.)
Van, amikor mégis a
technika szab határokat. Lehet egy szuper gépem, amit használni is tudnék,
viszont nincs megfelelő sávszélesség. Vagy a tudásom meglenne, de nincsenek meg
a megfelelő eszközeim.
Manapság a legtöbb
ember életébe lassan beépül a számítógép és internet használata. Kezd a rutin
részévé válni, és nem érzékeljük milyen is lehet nélküle. Akkor döbbenünk rá
hiányára, amikor, elmegy az áram, vagy szünetel az internet szolgáltatás. Szinte
hihetetlen mekkora fennakadásokat tud ez okozni. De ez annak is köszönhető,
hogy egyre több minden digitalizált és számítógéphez kötött.
Csepeli megfogalmazásában
létezik a digitális bolsevizmus kifejezés. A legtöbb ember és a szakmabeliek
egy része nem érzékeli a társadalmi különbségeket, szinte vakok ezen a téren. Ők
természetesen kezelik azt a tényt, hogy létezik a digitális világ, a megfelelő
eszközök és ezek mind elérhetőek. Látni kell, hogy igenis vannak olyan
szélsőséges helyzetek, ahol nem lehet az IKT eszközöket alkalmazni. Szükséges lenne
a valódi igények felmérésére és azok alapján alakítani az oktatás módszereit.
Az internet használatát
a következő tényezők nagyban befolyásolják:
- Életkor: Magyarországon a lélektani határ a 45 év. Aki eddig nem lépett be az online világba, az nagy valószínűséggel már nem is fog. Dániában ez a határ 90 év fölött van!
- Lakóhely: Minél kisebb és elszigeteltebb egy település, annál korlátozottabb az internet hozzáférés. Pont ezeken a településeken lenne fontos a csatlakozás, hogy csökkentség a város – vidék közti óriási különbséget.
- Iskolai végzettség: Minél alacsonyabb iskolai végzettsége van valakinek, annál kisebb az esélye, hogy aktívan részt vesz az online világban.
- Gazdasági aktivitás: Minél kevésbé aktív gazdaságilag, annál nagyobb az esélye, hogy kimarad az online világból. (http://mediainfo.hu/interjuk/interview.php?id=121)
Digitális esélyegyenlőtlenség
van, de az értéket nagyon nehéz megállapítani. Nagyon nagy a szakadék a két
véglet között: nem fér internethez – mobil eszközök állnak a rendelkezésére.
Rengeteg „álprobléma”
van, amivel kibúvókat kereshetünk, hogy miért is nem alkalmazzuk az IKT
eszközöket, vagy tanítjuk a digitális írástudást. A legtalálóbb számomra az
előadás során elhangzott elefánt effektus kifejezés volt. Egy nagy problémával
jól el lehet fedni több valós okot is. Például, nem alkalmazzák az iskolában az
oktatás során a számítógépet, mert kiszámíthatatlan, bármikor elromolhat,
elmehet az áram, akadozhat az internet. Igen elromolhat és adódhatnak problémák,
de akkor sem történik semmi. Attól még tovább lehet folytatni az órát. (Jöhet
ilyenkor a B terv.) De az ilyen jellegű problémák szerencsére csak ritkán
fordulnak elő. A másik leggyakoribb kifogás pedig anyagi jellegű. Nincs az
iskolának pénze, vagy van, de inkább másra költi. Mi is állhat akkor a
háttérben? Például a negatív attitűd. Mennyivel kényelmesebb a régi jól
begyakorolt ezer éve alkalmazott mondatokkal, feladatokkal, rutinból
végigcsinálni az órát, mint valami újjal, látványosabbal, modernebbel. Erre fel
kellene készülni és érteni is kellene a technikához. A tudatlanságot lehet
ezekkel a kifogásokkal jól leplezni.
Látható, hogy az
internet megjelenésével társadalmi megosztottság jött létre, annak megfelelően,
hogy ki milyen mértékben él az információs kor lehetőségeivel, milyen szintű a
digitális írástudása, a motivációja, attitűdje az átalakulással szemben pozitív
vagy negatív. Vannak az „elől loholók”, akik felismerték a technika nyújtotta
új lehetőségeket és élnek vele. A másik a „lassulva lemaradók”, akik nem látják
a változásokban a lehetőséget. Ők vagy későn, vagy még nem találkoztak olyan
feladattal, ahova informatikai kompetenciák kellettek volna. Az igazi problémát
az jelenti, hogy a két csoport távolodik egymástól. A loholók egyre több
információra éhesek és egyre jobban motiváltak, míg a lemaradók legtöbbször még
az internetet sem ismerik. A digitális szakadék fogalma, nem csak közösségek,
csoportok, régiók, szakmák, korosztályok között található meg. Kimutatható a
nyugati világ és Afrika elmaradottabb országai között is.
A digital devide fogalmát
először a kilencvenes években használták Amerikában, noha már a nyolcvanas
években beszéltek az info - rich és info - poor fogalmakról. A digitális
szakadékot illetően a legalapvetőbb kérdés, hogy a meglévő egyenlőtlenség
mellet jött létre egy újabb egyenlőtlenség (mennyiségi változás), vagy az
egyenlőtlenségek átrendeződésével egy teljesen új egyenlőtlenség jött létre
(minőségi változás). Szüksége van a digitális szakadéknak a résztvevők által
egy paradigmaváltásra (minőségi szemlélet) vagy elég ennek egy bizonyos szintű
kezelése, mivel tőle független és sokkal fontosabb társadalmi egyenlőtlenségek
is léteznek (mennyiségi szemlélet)? (Benedek András: Digitális pedagógia)
A teljes egyenlőség
valószínű utópia. Rogers megfogalmazásában a következőképpen fog alakulni az
interneten adódó lehetőségek kihasználása: „Rogers az innovációk terjedését öt,
az innováció szempontjából eltérő fogékonyságot mutató csoporttal szemléltette.
Az első csoportba az innovátorok (2,5%) tartoznak, akiket a korai adaptálók
(13,5%) követnek. Az innováció terjedése a társadalomban akkor éri a kritikus
tömeget, ha megjelenik a korai többség (34%). A folyamat végén a késői többség
(34%) is átveszi a az adott újdonságot. Fontos szempont azonban, hogy mindig
lesznek lemaradók (16%), akik különböző okoknál fogva már nem lesznek képesek
az adott innováció átvételére.” (Csepeli – Prazsák: Örök visszatérés?
Társadalom az információs korban) Ez azonban már a másodlagos digitális
egyenlőtlenségek kialakulásának veszélyére figyelmeztet.
Kedves Tímea! Sajnos az oktatás egy kicsit kudarcos terület (egyelőre) IKT képzések kapcsán! Én nem csak hallottam róla, hanem tapasztalatom (1 kerület 5 iskolája - ebből persze nem lehet messzemenő következtetéseket levonni), hogy kiváló képzést kaptak a kollégák, papírjuk van róla és mégis kevesen használják közülük a megszerzett tudást. A motiváció hiánya vajon az esélyegyenlőtlenség kérdéskörébe tartozik Szerintem semmiképp sem! (Sajnos, mert akkor lehetne ez is egy "elefánt", ami mögé el lehetne bújni!)
VálaszTörlés"A legrosszabb eset, amikor az embereknek a napi megélhetés is gondot okoz, eszükbe sem jut, hogy ők most kimaradnának a digitalizált világból, nem hagynak maguk után digitális lábnyomot. Az ő esetükben lehet, hogy nem is kellene erőltetni mindenáron a digitális írástudást" Ezzel értek teljes mértékben egyet. A lehetőség mindenki számára adott, ha szüksége van rá kap segtséget hozzá, de nem kell erőltetni a felzárkóztatást csak azért, mert mi azt gondoljuk jónak. Sosem éltünk az ő közegükben.
VálaszTörlés